Premium

Ammoniak och vätgas ska driva fartygen

Wärtsilä tar nu fram en fartygsmotor som går på 100 procent ammoniak – och en förbränningsmotor som körs på ren vätgas. Vd Håkan Agnevall berättar för Ny Teknik om utmaningarna med arbetet.

Publicerad

Han var vd för Volvo Bussar, men nyligen klev svensken på som vd för finska Wärtsilä. Håkan Agnevall berättar att man i kölvattnet av pandemin nu börjar se tecken på en stabilisering inom de sektorer där bolaget säljer sina lösningar. Och strategin är klart utstakad.

– Både på den maritima sidan och på energisidan kommer det att hända mer under de kommande tio åren än under de tidigare 30 åren. Det handlar om dekarbonisering med nya bränslen som antingen är koldioxidneutrala eller koldioxidfria, med etanol samt ammoniak/vätgas i olika blandningar, säger Håkan Agnevall till Ny Teknik.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här