Digitalisering

Alla vill vinna fajten om din tv-apparat

De flesta svenska hushållen har tv-apparater som kan anslutas till internet – men det är en låg andel av tittarna som utnyttjar möjligheten. Foto: TT

Striden hårdnar om tv-apparaten. Tv-tillverkarna ger nu allt för att rå om den internetuppkopplade tv:n – men det sker i skarp konkurrens med Google och Apple.

Publicerad

I världen finns cirka 1,4 miljarder tv-hushåll och på sikt kommer internetbaserade tv-tjänster att dominera. Därför är det logiskt att tv-tillverkarna vill få in internet i sina apparater. Den stora satsningen går under konceptet smart-tv. Det går ut på att tv-apparaterna får datorfunktioner liknande surfplattor med möjlighet till internetåtkomst och olika typer av appar.

Men tv-tillverkarna har under flera år dragits med generella problem. Japanska Sony har till och med sagt att företaget överväger att sälja av sin tv-verksamhet.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här