Digitalisering

Alibabas rekord: Sålde för 370 miljarder kronor på singeldagen

Kinas stora shoppingdag, singeldagen, den 11 november slog rekord på e-handelsjätten Alibabas plattformar med en sammanlagd försäljning på 268 miljarder yuan, motsvarande omkring 370 miljarder kronor, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Bedömare siade om en nedgång på grund av den något svalare kinesiska ekonomin, men så blev alltså inte fallet. Siffran innebär i stället en ökning med 26 procent jämfört med 2018.

Singeldagen – på kinesiska guanggun jie och internationellt känd som singles day – är Kinas stora readag och kan jämföras med sin amerikanska motsvarighet black friday.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här