Populärteknik

Abu Dhabi-miljoner säkrar Bransons rymdprojekt

Aabar Investments vd Mohamed Badawy Al-Husseiny beseglar affären med Sir Richar Branson med ett handslag på de välbevakade presskonferensen vid Virgin Galactics huvudkontor i Oshkosh i New Mexico i USA. Foto: Mark Greenberg.
Aabar Investments vd Mohamed Badawy Al-Husseiny beseglar affären med Sir Richar Branson med ett handslag på de välbevakade presskonferensen vid Virgin Galactics huvudkontor i Oshkosh i New Mexico i USA. Foto: Mark Greenberg.
Richard Branson gjorde en provflygning med nya moderskeppet White Knight Two som är testat och klart och nu bara väntar på att själva rymdfärjan Space Ship Two också ska bli klar. Foto: Mark Greenberg.
Richard Branson gjorde en provflygning med nya moderskeppet White Knight Two som är testat och klart och nu bara väntar på att själva rymdfärjan Space Ship Two också ska bli klar. Foto: Mark Greenberg.
Konstruktören Burt Rutan poserar i Space Ship Two under arbetets gång. Notera de stora fönstren som ska ge passagerarna utsikt över jorden när de svävar tyngdlöst i kabinen. Foto: Virgin Galactic.
Konstruktören Burt Rutan poserar i Space Ship Two under arbetets gång. Notera de stora fönstren som ska ge passagerarna utsikt över jorden när de svävar tyngdlöst i kabinen. Foto: Virgin Galactic.

Den brittiske miljardären och äventyraren Sir Richard Branson har fått med sig det statliga investmentbolaget Aabar Investment i Abu Dhabi på sitt rymdturistprojekt Virgin Galactic. I höst ska Space Ship Two vara klart.

Publicerad

Pressuppbådet var stort runt Richard Branson och Mohamed Badawy Al-Husseiny när de förra veckan undertecknade avtalet som ger Aabar Investment 32 procent i Virgin Galactic som har sitt huvudkontor i New Mexico i USA.

Aabar Investment går in med 280 miljoner dollar, motsvarande strax under 2 miljarder kronor, i Virgin Galactic och får 32 procent av aktierna, som hittills ägts till 100 procent av Richard Bransons brittiska bolag Virgin Group.

För pengarna får Aabar Investment bland annat ensamrätt till Virgin Galactics rymdturism i främre Asien och möjlighet att etablera en Virgin Galactic Spaceport i Abu Dhabi.

Affären ger en värdering på hela bolaget på 900 miljoner dollar, motsvarande 6,5 miljarder svenska kronor.

Richard Branson passade samtidigt på att göra en provflygning med det nya ”moderskeppet” White Knight Two som ska ta den nya rymdfärjan Space Ship Two upp de första kritiska 15 000 metrarna upp i luften innan den på egen hand fortsätter upp till rymdens rand vid cirka 100 000 meter.

Själva rymdfärjan Space Ship Two är försenad och väntas bli klar för provflygning först i höst.

300 personer på kö
Omkring 300 personer har hittills betalat sammanlagt 40 miljoner dollar i förskott för att säkra en bra plats i kön när Virgin Galactics rymdflygningar drar igång.

Där uppe får de kommande rymdturisterna se den blå planeten på 100 kilometers avstånd och uppleva äkta tyngdlöshet under en kort stund innan rymdfärjan vänder hemåt igen.

Astronauten Christer Fuglesang var fyra gånger så långt ut i rymden när han reste med den amerikanska rymdfärjan Discovery till den internationella rymdstationen ISS i december 2006.

Vann 10 miljoner dollar
Virgin Galactic-äventyret började med tävling - Anzari X-Prize - där vinnaren belönades med 10 miljoner dollar.

Uppgiften var att konstruera en rymdfarkost som kan nå 100 kilometers höjd över jorden med folk ombord och återvända till jorden helskinnade. Bedriften skulle kunna upprepas inom två veckor.

Enbart privata konsortier fick delta, inga statsstöd var tillåtna. 27 lag ställde upp i tävlingen.

Den 29 september och 4 oktober 2004 genomförde konsortiet Tier One två flygningar med flygkonstruktören Burt Rutans konstruktion Space Ship One och vann därmed priset, på dagen 47 år efter den första uppskjutningen av Sputnik.

Space Ship One gjorde sedan ytterligare en "rymdresa" 2004 innan farkosten pensionerades.

Sedan dess har Burt Rutan och hans konstruktörer arbetat med Space Ship Two som ska bli den kommersiella farkosten. Space Ship One var bara en prototyp.