Premium

ABB-expert: ”Den andra digitaliseringsvågen påverkar alla”

Nästa digitaliseringsvåg kommer att påverka allt – fabriken, produkter och affärsmodeller. Men än så länge har industrin bara doppat tårna. Det menar ABB:s digitaliseringschef.

Publicerad

Guido Jouret, digitaliseringschef på AB, är till vardags baserad i Silicon Valley. Ny Teknik träffade honom nyligen när han var i Sverige för att besöka potentiella kunder och göra reklam för företagets digitala lösningar.

Han bedömer att vi nu befinner oss i början av en andra digitaliseringsvåg. Den första inträffade i slutet av 1990-talet och påverkade främst marknadsföring och försäljning. Då lanserade många företag sina första webbsidor för att kommunicera med kunder och sälja produkter på nätet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här