Innovation
100 000 om du hjälper Bromma flygplats

Svårt att tänka nytt? Då kan lösningen vara en innovationstävling. Swedavia utlovar 100 000 kronor till den som kan lösa ett bullerproblem vid Bromma flygplats.
Flygplan bullrar inte bara i luften utan även på marken när de taxar ut och in. Vid Bromma flygplats har villaägare länge klagat på markbullret. För att lösa problemet arrangerar Swedavia, som äger och driver flygplatsen, en innovationstävling.
– Vi vill hitta något nytänkande, som bygger på den senaste tekniken inom bulleravskärmning och som också är fin och smälter in i landskapet, säger Jenny Svärd, miljöchef på Bromma, Swedavia.
Studenter, forskare och företag från hela världen kan delta.
Vinnaren, som utses av en jury, får 100 000 kronor. Tävlingen är tänkt att starta i mitten av november och sker på nätet i ett system som utvecklats av företaget Student Competitions i Stockholm som specialiserat sig på olika typer av tävlingar.
– Vi hoppas att vi får in innovativa lösningar som överraskar både oss och grannarna positivt, säger Jenny Svärd.
Projektet är ett av 13 som fått pengar från statliga Vinnova i en ny satsning på just innovationstävlingar.
– En stor fördel är att man tittar fritt och brett. Problemet man sitter på kanske någon annan löst i en annan bransch, säger Erik Borälv, ansvarig för öppen innovation på Vinnova.
Särskilt i USA har tävlingar använts för att lösa tekniska problem. Stiftelsen XPrize har gjort sig känt för spektakulära tekniktävlingar.
Amerikanska myndigheter utlyser tävlingar för att lösa aktuella problem på webbplatsen challenge.gov.
För de flesta storföretag innebär öppna tävlingar ett nytt sätt att tänka.
Johan Hallendorff, chef för förutveckling inom mekanik på Husqvarna i Jönköping, säger att produktutvecklingen normalt sett hålls hemlig inom företaget.
Men för att få nya och oväntade infallsvinklar arrangerade Husqvarna tillsammans med Stockholmsföretaget Crowding en innovationstävling som även den fått stöd av Vinnova.
I fredags fick 50 studenter hjälpa till att utveckla framtidens ”gå bakom”-gräsklippare. Idéerna ska nu utvärderas av Johan Hallendorff och hans kolleger.
– Det är ett pilottest för att se vad vi får ut av en öppen innovationsprocess, säger han.
Nästa steg kan bli att utöka samarbetet med kunder och leverantörer. Viktigt är dock att noga reglera sekretess och patenträttigheter, understryker han.
– Vi jobbar vanligtvis inte med externa uppfinnare som inte har patent. Risken är annars stor att vi redan jobbar med idén som de presenterar för oss. Då kan de känna sig snuvade.