Hittills har minst 2 000 liter olja tagits upp ur vattnet, men utsläppets omfattning är fortfarande inte klarlagd.
– Väldigt mycket olja har redan kommit ut, säger Erik Svensson, samordnare på Kustbevakningen, vid en pressträff.
Han beskriver fyra tydliga strimmor av olja som går in mot land.
Vädret är bra i dag – men i morgon väntar hårda vindar. Därför pågår ett intensivt arbete. Att sanera oljan i vattnet är enklare och billigare än när oljan kommit upp på land.
– I dag är vår dag, kan man känna. Därför gör vi så gott vi kan här och nu, säger Erik Svensson.
Allmänheten uppmanas att hålla sig borta från det oljedrabbade området. Fåglar som fått olja på sig ska man låta vara, de ska tas omhand av personer med kunskap, påpekar Anders Borgman, kris- och beredskapssamordnare i Sölvesborgs kommun.
Annons
– Vissa kommer tyvärr att behöva avlivas, säger han.
Olja från den grundstötta färjan har på söndagskvällen nått land norr om Hörvik.Johan Nilsson/TT
Sjöräddningen på väg ut för att länsa in fartyget för att begränsa olje- och dieselläckaget.Johan Nilsson
Dykning ska inledas för att inspektera skadorna på fartygets skrov.
Redan under söndagen stod det klart att oljan nått land vid Hörvik i Sölvesborgs kommun. Ett 50-tal personer deltar i saneringsinsatsen på land, som leds av kommunen. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap samt länsstyrelsen bistår.
Förundersökning pågår om två olika brott
Larmet om grundstötningen kom klockan 06.25 på söndagen. Marco Polo var på väg från Trelleborg till Karlshamn för att sedan fortsätta till Klaipeda i Litauen.
Kustbevakningen har inlett en förundersökning om brott mot sjölagen och brott mot lagen om åtgärder mot förorening från fartyg. Inledande förhör har hållits, men Kustbevakningens samordnare kan inte uttala sig om vad som sagts i dem, inte heller varför fartyget fortsatte flera sjömil efter den första grundstötningen.
Sjöräddningssällskapet har under natten haft en båt på plats bredvid det grundstötta fartyget, som ligger cirka tre kilometer från land.
– Vi har läns runt fartyget. Vi har också andra båtar som hjälper Kustbevakningen att lägga ut andra länsar, Ingemar Högstedt, stationsansvarig vid Sjöräddningssällskapet i Sölvesborg.
Fartyget har skador i skrovet, men står stabilt på grund. Det är rederiets ansvar att dra loss fartyget, men det får inte ske förrän Kustbevakningen och Transportstyrelsen har godkänt bärgningsplanen.
– Jag har svårt att se att en bärgning ska kunna ske så länge vi har mycket olja kvar i vattnet, säger Mattias Lindholm.
Annons
TT-Line färjan Marco Polo står grund i Pukaviksbukten söder om Karlshamn.Johan Nilsson
Hur stora skadorna är undersöks, men det finns ingen risk för att fartyget förliser, enligt Henrik Pahlm, chef för sjöfartstillsyn vid Transportstyrelsen.
– Några sådana uppgifter har inte jag, och det tror jag inte heller. Hon står nog rätt så stadigt där hon är, säger han.
När fartyget kan bärgas från grundet är i nuläget oklart, men Henrik Pahlm räknar med att dröjer minst ett par dagar till innan det arbetet påbörjas.
Passageraren Mareike Gaiser låg och sov när olyckan inträffade och väcktes av att kaptenen ropade ut i högtalarna att passagerarna skulle packa ihop sina saker och samlas.
– Besättningen gjorde ett väldigt bra jobb med att informera och det var ingen panik.
Efter några timmar evakuerades de runt 40 passagerarna tillsammans med åtta personer från besättningen med båt till Karlshamn. 21 besättningsmedlemmar är kvar ombord, enligt TT Line.
fakta
Marco Polos grundstötning
Larmet om att Marco Polo gått på grund kom 06.25 på söndagsmorgonen.
Passagerarfärjan var på väg från Trelleborg till Karlshamn.
Grundstötningen skedde i Pukaviksbukten i vattnet mellan Stilleryd och Hörvik.
Ombord fanns 41 passagerare och 29 besättningsmedlemmar.