EU:s koldioxidböter – en kinesisk trojansk häst

2018-04-09 08:27  

Skärpta krav och dryga böter för de som missar. Det är EU:s medel för att sänka koldioxidutsläppen. Men strategin får stark kritik från branschen som menar att det kan vara att ge bort Europas bilindustri till kineserna.

Luften ska bli renare i Europa, och bilen är en utpekad bov i dramat. Därför har EU länge tillämpat en allt striktare kravtrappa på tillverkarna. Men i efterdyningarna av dieselgate, där VW:s fusk med utsläppscertifiering avslöjades, har svångremmen dragits åt rejält. Från och med den första september är det nya regler som gäller (WLTP/RDE och Euro 6c)  och de kan göra det svettigt för tillverkarna. I framtiden förväntas det bli än hårdare.

Läs mer: JATO: De nya reglerna kan bli en chock för bilindustrin

Att få renare luft och minskat utsläpp är nog ingen emot, men branschen är kritisk till hur hårt unionen går fram. Carlos Tavares, chef för PSA-gruppen (Peugeot och Citroen) samt ordförande i branschorganisationen ACEA, sa under ett industrievent med franska Le Journal de l’Auto att lagmakarna inte har förstått vad resultatet av EU:s 2020-mål blir.

– Påverkan är väldigt tydlig. Det kommer att skapa en kinesisk trojansk häst i Europa.

Kravet: max 95 gram koldioxid per kilometer

Uttalandet är intressant och i dessa tider av handelskrig lär de uppröra. USA:s tullar och restriktioner riktade mot Kina har fått landet att börja ögna Europa efter investeringar. Att Geely, förvisso innan tullarna trädde i kraft, först köpte största aktieposten i AB Volvo och sedan tio procent i tyska Daimler är även det något som oroar allt fler i industrin.

– Om en europeisk biltillverkare missar sitt koldioxidmål och tvingas ner på knä på grund av böter, så får bolaget inte köpas av en annan europeisk biltillverkare på grund av antitrust-regler, sa Tavares.

Och just detta skulle enligt PSA-chefen kunna skapa en situation där utomeuropeiska aktörer får reapris eftersom EU:s regelverk spärrar etablerade tillverkare.

Läs mer: Svenska stålföretag tar Trumps tullförslag med ro

EU:s krav är att biltillverkare 2020 ska ha en försäljning där genomsnittsutsläppet ligger under 95 gram koldioxid per kilometer. Det kan jämföras med nuvarande krav som ligger på 130 gram koldioxid per kilometer. Övertrasseras detta så kan det innebära flera hundra miljoner euros i böter. De nya siffrorna ska ju dessutom mätas mot de nya striktare kraven – vilket gör att skillnaden mellan dagens och 2020-gränsen är otroligt stor.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt