15 000 forskare varnar mänskligheten: ”Det är ett uppenbart problem”

2017-11-16 12:49

Ett brev som varnar mänskligheten för klimatförändringarna – signerat av 15000 forskare. En av dem är Joacim Näslund: ”Vad händer om det kollapsar? Det vill vi nog inte ta reda på”.

Tusentals forskare från 184 olika länder har gått ihop för att utfärda en varning till mänskligheten. Den handlar om de enorma hot som vi som art, och kanske ännu viktigare vår planet, står inför.

Forskarna listar vad de anser vara de största farorna, däribland klimatförändringar, befolkningstillväxt, avskogning, utrotning av arter samt en ökad minskning av tillgång till rent vatten. De belyser också hur usla vi människor är på att hantera de här problemen.

Det här är faktiskt en uppdatering av ett liknande varningsbrev som skickades ut 1992. Den gången signerade 1700 forskare brevet. Den här uppdateringen som alltså publiceras 25 år senare och visar hur vi har utvecklats är inte speciellt upplyftande.

Läs mer: Stor studie: Inga bevis på skev rapportering kring klimatförändringar

”Med undantag för att stabilisera det stratosfäriska ozonskiktet så har mänskligheten inte lyckats göra tillräckliga framsteg när det gäller att generellt lösa dessa förutspådda miljöutmaningar. Alarmerande nog blir de flesta av dem mycket värre”, står det i brevet.

En av forskarna som skrivit under brevet är svenske Joacim Näslund, forskare inom akvatisk ekologi.

– Det är ett ganska uppenbart problem som jag tycker är vettigt och rimligt formulerat. Samma problem formulerades även 1992, så jag tycker det är bra att påminna om det, säger Näslund till Ny Teknik.

Hur illa är det egentligen?

– Det blir inte generellt bättre vad gäller miljön, speciellt våra ekosystem. Och vad händer om det faktiskt kollapsar? Det vill vi nog inte ta reda på.

Problem värda att påminna om alltså. Men inte sällan möts forskarnas alarmerande rapporter av förnekelse. Både från politiker och sofftyckare.

– Kortsiktigt kanske det gynnar personer att förneka, särskilt på politisk nivå. Men det är odiskutabelt att klimatet förändras och fortsätter att göra så, och som går att förklara med datan som finns tillgänglig. Men det är svårt att argumentera mot en förnekare.

Är det kört för oss?

– Jag är inte jätteoptimistisk, men man ska inte tappa hoppet. Är det något människan kan göra så är det viktigt att vi försöker. Det finns inget annat alternativ, säger Näslund.

Viktor Ågren