”Hur långt kan självförtroende och teknik ta Einride?”

2020-02-14 11:21  
Ny Tekniks Johan Kristensson siar om Einrides framtid. Foto: TT och Jörgen Appelgren

Det går inte att bli bäst på allt. Men det går att bli tillräckligt bra på något. Det är nog det som ger Robert Falck självförtroendet att fullfölja Einrides vision, skriver Ny Tekniks Johan Kristensson.

Robert Falck, vd för och medgrundare av startupbolaget Einride, utstrålar självförtroende när han blir intervjuad i vår podcast Allt du behöver veta om ny teknik. Det snart femåriga bolaget har dragit in omkring en kvarts miljard kronor, skaffat sig kunder som Coca-Cola och DB Schenker och blev först i världen med att sätta en hyttlös självkörande lastbil i kommersiell drift på allmän väg.

Robert Falck har faktiskt utstrålat självförtroende ända sedan Ny Teknik intervjuade honom första gången i april 2017. Och har uppenbarligen lyckats bevara det. I poddavsnittet berättade han hur han ser detta som en av företagets främsta uppgifter: Att genom en stark tro på vad tekniken är möjlig att göra förmedla en vision om att ett annorlunda transportvärld är möjlig.

– Det kanske viktigaste för oss är att våga utmana, vågar tänka annorlunda, säger han.

Läs mer: Självkörande lastbilar ”blir det dominerande sättet att transportera saker på”

Efter en flera år lång hype kring självkörande fordon har entusiasmen falnat något. It-jättar som Uber och Waymo tog sig an uppgiften med hjälp av enorm datorkraft, artificiell intelligens, sensorer, realtidsuppdaterade kartor och neurala nätverk. Men att få ett fordon att bemästra alla trafikmiljöer i alla situationer (det vill säga nivå 5 på SAE-skalan) har helt enkelt visat sig vara ruskigt svårt.

Att Robert Falck klarat av att behålla självförtroende genom den här resan handlar förmodligen om företagets intention aldrig har varit densamma som it-jättarnas. Einride vill i stället lösa en mycket specifik och begränsad uppgift: att transportera något från A till B med så lite mänsklig inblandning som möjligt. Helst på motorväg, där trafikförhållanden är mindre komplicerade. För de tillfällen då en människans intellekt och känsla behövs finns möjligheten till fjärrstyrning.

– För oss handlar det snarare om att hitta rätt kontext än att lösa alla kontexter, säger han.

Läs mer: Lista: Här är 2010-talets 15 viktigaste teknikhändelser

Vips har ett enormt och kanske för lång framtid olösbart problem (automatisering på nivå 5) blivit en hanterbar uppgift även för ett litet svenskt startupbolag. Och det är precis det som är innebörden av ingenjörskonst, enligt Robert Falck.

Den som har tagit på sig uppgiften att förändra något har också identifierat vad som är status quo. För Robert Falck verkar Volvo och Scania ligga närmast till hands. Gliringarna ligger aldrig långt borta. Som påpekandet att deras lastbilar står för 1–2 procent av världens koldioxidutsläpp. Eller hans svar på frågan vad Einride ska transportera med sina lastbilar i USA, där en lansering är planerad att ske under 2020:

– Lite tyngre saker än chips i alla fall.

En tydlig referens till Scania-chefen Nils-Gunnar Vågstedts enormt uppmärksammade kommentar i Ny Teknik om ellastbilen Tesla Semi – att den nog endast duger för att frakta friterade potatisskivor tack vare de tunga batterierna.

Scania har i efterhand menat att citatet feltolkades. Men det har kommit att bli en symbol för de stora lastbilsjättarnas trögrörlighet när det gäller ny teknik. Och en tacksam måltavla för en uppstickare som Einride.

Vad tycker Robert Falck om sin gamla arbetsgivare Volvos självkörande lastbil Vera?

– Jag tycker de är väldigt bra på att bli inspirerade av andra spelare på marknaden, svarar han i poddavsnittet, och lägger till att Volvo åtminstone kunde ha förändrat lite av sina texter om fordonet.

Frågan är nu hur långt tekniken och självförtroende kan ta Einride. Det kommer en dag när deras teknik ska sättas på verkligt prov i större skala bland andra trafikanter. Kanske till och med orsaka olyckor eller störningar. Utmanarperspektivet kommer förr eller senare inte att vara användbart längre.

Trots att Einride genom ingenjörsfilosofi lyckats förvandla ett enormt problem till ett hanterbart sådant står de fortfarande inför en mastig utmaning. En rejäl portion självförtroende är nog precis vad som behövs längs vägen.

 

Nyfiken på Ny Tekniks podcast? Prenumerera genom att följa länkarna nedan till den plattform du föredrar.

Podcast Apple-enheter

Spotify

Acast

Google Podcasts

Pocket Casts

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer