Karriär
Uppsägning chefens mardröm
Att vara tvungen att säga upp medarbetare är många chefers värsta mardröm. Yngre ledare har aldrig behövt hålla i yxan. Förde äldre är det här minst andra rundan. Sex toppchefer berättar för business.dk hur det kändes första gången.
Kjeld Johannesen, vd, Danish Crown:
”Första gången jag upplevde en stor företagsnedläggelse var det riktigt hårt.En morgon måste jag meddela 400 människor att de hade förlorat jobbet. En uppsägning slår sönder familjens ekonomi och därför är det viktigt att det görs på ett ansvarsfullt sätt. Uppsägningar är inget som någonsin blir rutin. Det är min bestämda uppfattning att det är chefen som har ansvaret för uppsägningar och att det ger respekt från medarbetarna om chefen själv träder fram.”
Brian Petersen, vd, Köpenhamns flygplats:
”Jag minns precis när det var och vem det var. Jag hade ett team på tre personer, varav en inte fungerade. Mina känslor var motstridiga. Å ena sidan visste jag att det var riktigt att göra sig av med medarbetaren. Å andra sidan kände jag Vad är det jag gör med denna man? Vad gör jag med hans liv? Det som hjälpte mig var att lägga de motstridiga känslorna åt sidan och sätta mig in i hans situation och tänka Vad är en bra lösning för honom? Att känslorna tar överhanden hjälper inte personen. Han lämnade oss, men han kände sig väl behandlad och har alltsedan dess konsulterat mig när han har bytt jobb.”
Lars Frederiksen, vd, Chr. Hansen:
”Det är ju ett tag sedan, men jag hade det riktigt jobbigt. Både den första och de efterföljande uppsägningarna har tagit mig hårt känslomässigt. Det får aldrig bli en automathandling att säga upp folk. Man rycker ju undan mattan för dem. Även om det är en balansgång mellan det ekonomiskt rationella och det känslomässiga, ska man alltid behandla folk väl.”
Jan Bøgh, vd, Jysk:
”Att säga upp en medarbetare är aldrig trevligt. Varken den första eller senaste gången jag har varit med om det. Men ibland är det nödvändigt. Och min erfarenhet säger att man kommer långt med sakliga argument och genom att säga till direkt. Då har medarbetaren fått en ärlig upplysning och kan välja att göra något konstruktivt av det.”
Lars Aagaard, dirketör på Arla Foods division Danmark:
”Jag kommer ihåg första gången jag gjorde en uppsägning. Jag hade tillsammans med min chef förberett mig för att hantera situationen rationellt. Det var en kvinnlig medarbetare som reagerad starkt på situationen, mycket starkare än jag hade väntat mig. Det kommer aldrig att blir rutin att säga upp en person. Det påverkar lika kraftigt varje gång. För mig är det helt avgörande att vara öppen och ärlig kring vilka orsakerna är, och att visa respekt för människorna det handlar om.”
Laila Mortensen, vd, Industriens Pension:
”Första gången jag skulle säga upp någon, var det en chef som inte riktigt passade in. Mitt största fel var att det tog för långt tid att komma fram till den slutsatsen. Själva uppsägningsprocessen var mycket lärorik, jag ägnade särskilt mycket tid åt att grundligt förbereda mig för samtalen. Man ska alltid vara ärlig och komma med konkreta orsaker. Jag upplevde att medarbetaren det gällde faktiskt var väl förberedd på att det skulle ske och såg realistiskt på sin situation.”