Karriär

”Tjafset tar för mycket tid”

Gunilla Ahrén, karriärrådgivare.

Veckans frågeställare är rejält trött på en av sina medarbetare som lägger sig i beslut och ifrågasätter arbetet inom företaget. Kan det vara så att medarbetaren tycker att du inte bryr dig? undrar Gunilla Arhén.

Publicerad

Fråga: En av mina medarbetare tar oproportionerligt mycket tid från den löpande verksamheten. Jag har haft det här chefsjobbet i flera år. Är van att få erkänsla för att leverera resultat och anser själv att jag är bra på ordning och reda i den löpande verksamheten.

Genom åren har vi arbetat fram och utvecklat en väl fungerande struktur. Det går inte att flumma, känna efter och tycka i alla frågor. Jag och avdelningen mäts på fakta och resultat. Just nu arbetar vi med flera förändringsprojekt. Jag har mycket kontakt med olika människor inom företaget och med många viktiga kunder.

Nu till problemet - en av mina medarbetare har börjat lägga sig i och ifrågasätta hur vi arbetar. I början kom han direkt till mig, men nu har han börjat tala med flera andra medarbetare i organisationen. Stämningen påverkas till det sämre. Det tar tid och kraft. Jag blir stressad och irriterad. Vi har inte tid att diskutera och ifrågasätta allt. Ledningen ställer hårda krav - vi måste fokusera och leverera resultat i stället för att tjafsa.

"Stressad och irriterad"

Svar:Jag tolkar det som att det handlar om en engagerad, energisk person. Kan du se något positivt i hans idéer och förslag? Försök att analysera detta. Sätt av tid, en eftermiddag eller kväll, då du i lugn och ro kan tänka igenom vad han föreslår. Se fakta och försök att lägga bort dina känslor av irritation. Något användbart borde det finnas att utgå från.

Det kan hända att din irritation egentligen handlar om att han återkommande stör dig under dagen. Genom att i avskildhet analysera fakta, kanske du kan hitta några positiva delar. Hans beteende att avbryta och störa dig och söka stöd hos andra medarbetare kan bero på att han inte uppfattar att du hör

eller bryr dig om hans förslag.

Med olika personligheter kan motsättningarna mellan er öka, vilket är negativt både för er som personer och för företaget.

Så om du hittar något positivt att utgå från, skulle du i ett möte kunna be honom att arbeta vidare och återkomma med konkreta förslag på hur detta kan vidareutvecklas. Han kanske är intresserad av att ta ansvar för detta. Kom i sådana fall överens om hur han i framtiden ska rapportera till dig under ordnade former.

Alternativt, om du inte kan se hans bidrag till verksamheten

under dig, kanske du kan hitta ett väl avgränsat projekt med tydliga mål som han kan ansvara för. Sök en annan person som han kan rapportera till i stället för dig.

Lycka till!

Gunilla Arhén, Civilekonom, vd för och grundare av Ruter Dam samt delägare i Enhancer Consulting. Författare.