Karriär
”Tänk på förändring som att skapa framtiden”
Förändring väcker direkt motstånd. Majoriteten av förändringsförsök misslyckas. Men det går att vända på det, enligt förändringsgurun. Nyckeln är att kunna förklara hur förändringen leder till något positivt.
Människans motstånd mot förändring är kraftigt. 60–80 procent av alla försök att ändra på något i verksamheten misslyckas, enligt Stewart Black, amerikansk professor i globalt ledarskap och strategi på IMD Business School i Schweiz.
– Många vill inte förändras. De ser inte vitsen.
Stewart Black förklarar det med att människor har olika mentala kartor över hur tillvaron fungerar. Ju längre den mentala kartan har fungerat, desto svårare är den att göra om. Stewart Black ger exemplet conquistadoren Hernán Cortés, som trodde att Kalifornien var en ö och ritade en karta som gällde i 200 år.
– Har vi sett kartan på ett visst sätt tillräckligt länge blir det så det ser ut, helt enkelt.
Det går att rita om den.
– Men då måste du få folk att ändra beteende, säger förändringsgurun Stewart Black, professor i globalt ledarskap och strategi på IMD Business School i Schweiz. Han var huvudtalare på Change Management Forum i Stockholm i våras.
Om du inte kan leda förändring kan du inte leda alls, slår Stewart Black fast. Men allting förändras ju, hur ska man kunna förutsäga framtiden?
– Det går inte. Men om du tänker på förändring som att skapa framtiden i stället för att förutspå den, kan du säga att det här är de förändringar vi förväntar oss.
Stewart Black föreslår att man utser nyckelpersoner som ledningen har förtroende för. Deras uppgift är att säga ifrån om ledningen avviker från den nya vägen.
– Så fort vd faller tillbaka det minsta lilla så gör organisationen det jättemycket, säger Stewart Black.
Hur får man förändring att upplevas bra och inte bara skrämmande?
– Det finns inget generellt recept. Det bästa är om man kan visa det nya på ett sätt så att det både syns, hörs, doftar och känns.
Prenumerera på Ingenjörskarriärs kostnadsfria nyhetsbrev!
Två berättelser om förändring
-
Barriär 1: Ser inte vitsen
30 procent trillar ur redan i första vändan för att de inte ser meningen med förändringen. De är förblindade av det som redan finns. Om de inte får hjälp att öppna ögonen kommer de inte att förändras.
Metod: Förklara varför
Det måste finnas något lockande i visionen, inte bara att vi befinner oss på en brinnande plattform och måste göra något. Föregripande förändring är svårast, men det mest givande.
-
Barriär 2: Ser vitsen men gör inget
20 procent trillar ur för att de visserligen inser att förändring behövs men ändå inte ändrar sig. Människan undviker det nya av skräck för att misslyckas. Många är hellre jättebra på det de gör, fastän det är fel grej, än inkompetenta på det som är rätt.
Metod: Visa att det är möjligt
Måla upp visionen, dra i gång, visa vägen och bron över till andra sidan, led teamet. Människan måste övertygas om att hon kommer att nå målet och liksom klara av att göra det nya på ett bra sätt framöver.
-
Barriär 3: Ser vitsen, gör något men misslyckas
30 procent inser behovet och gör något men misslyckas ändå. Det beror på att de tröttnar på ständigt dåliga resultat. Men man kan aldrig vara bra på en gång. Det flesta stora förändringar tar väldigt lång tid. Kurvan kanske börjar peka uppåt först på fjärde året. Gör klart för medarbetarna att utvecklingskurvan inte är linjär, att det kommer att finnas hack i den. Alla blir trötta av att arbeta med förändring, ännu tröttare av förväntningar som kommer på skam.
Metod: Uppmuntra försöken
Fira lyckade försök till att göra på det nya sättet, inte resultaten. Det behövs förändringsledare ”på golvet”, som kan observera medarbetarnas försök och ge beröm och uppmuntran vid kritiska ögonblick. Den som inte får stöd kommer att ge upp.
Toyota: Marknaden festade på flaken
Toyota i Japan trodde att den amerikanska marknaden för pickuper bestod av det lilla segmentet bönder. Då tog ledningen för den amerikanska fabriken med delegationen från huvudkontoret till en amerikansk fotbollsmatch.
Där satt den amerikanska medelklassen på sina lastbilsflak och grillade och festade inför matchen. Här fanns den stora eftersökta marknaden. En aha-upplevelse.
Ikea: Amerikaner ville sova stort – i inch
Det mesta gick vägen när Ikea lanserade sig i USA. Men försäljningen av sängar gick inte alls. Och det som hade fungerat så bra i 33 år. Problemet var att de inte hade klart för sig att amerikaner bara vill ha breda och jättebreda sängar.
De fanns visserligen i sortimentet. Men måtten var angivna i det metriska systemet och det sa inte amerikanerna något, de vill ha inch.