Karriär
Schyssta värderingar avgör jobb-valet
Företagets värderingar är viktigt vid jobbsökandet, visar en ny undersökning. Foto: Colourbox
9 av 10 tycker att företags värderingar är avgörande när de söker jobb. Men var fjärde anser att egna företaget misslyckas i att förmedla sin värdegrund.
90 procent av 5 628 som svarat på Careerbuilders undersökning uppger det som viktigt att de delar sin arbetsplats värderingar. 16 procent anser att det är helt avgörande. Det visar resultatet av företagets undersökning där 5 628 personer svarat på frågor om sin karriär.
24 procent av de tillfrågade tycker å andra sidan att det företag de arbetar på är mindre bra eller rent av dåliga på att förmedla sina värderingar till de anställda. Oroande kan tyckas, sett till vikten det har vid rekryteringar. Men även i det dagliga arbetet, menar Johan Hasslert, marknadschef på Careerbuilder.
- Värderingar är viktiga för organisationer eftersom de sätter ramar och riktlinjer utifrån vilka medarbetarna arbetar, integrerar med varandra och fattar beslut i det dagliga arbetet, säger han.
Undersökningen visar även att 34 procent av de tillfrågade ångrar sitt jobb-byte utifrån företagets värderingar. ”Jag trivs inte i den nya företagskulturen” är den tredje största anledningen till att ångra ett karriärsteg. I topp kommer att arbetsbeskrivningen inte matchade arbetsuppgifterna och därefter att inte trivas med den nya chefen.
Företagens utmaning är att få värderingarna att leva i hela organisationen och få medarbetarna att bli ”kulturbärare”, anser Johan Hasslert.
– En bra företagskultur ökar motivation och produktivitet, samt ger medarbetarna en känsla av att de är en del av något meningsfullt. Medarbetare som mår bra och trivs jobbar bättre, säger han.