Karriär

Så blir nätverket lönsamt

Middagar är ett bra sätt, enligt konsulterna, att knyta nya kontakter. Foto: Colourbox

Nätverka mer! Budskapet kommer från konsulterna Marcus Ekblom och Marcus Gamme. – Många skulle vinna på att underhålla sitt kontaktnät bättre, säger Marcus Ekblom.

Publicerad

Yngre konsulter tillbringar mycket tid ute hos kunder. Det byggs relationer.

– Men det är ­alldeles för vanligt att man inte be­håller relationerna för att man inte ­behöver dem just då. Det får man ­ångra senare när man blir mer senior och behöver ett kontaktnät, säger Marcus Ekblom, management­konsult på PA Consulting group.

När man inser att man står utan kontaktnät är det svårt att börja bygga upp ett.

Marcus Ekblom och Marcus Gamme vill tillsammans slå ett slag för nätverkande. Dels att var och en satsar på nätverkande och dels att företagen uppmuntrar detta.

De hänvisar till en undersökning bland 40 storsäljande seniora konsulter som visade att ­70 procent av all försäljning bygger på relationer.

– Om du har en personlig  relation är det lättare att få insikt i ett företags problem, att vara med och bolla idéer på ett tidigt ­stadium, säger Marcus Ekblom.

Hur gör man bäst för att  nätverka?

– Det kan vara en lunch, en afterwork, fika eller att man äter middag tillsammans.

Känns det inte lite främmande att ringa upp en person, bekant från yrkeslivet, och fråga om man ska dricka öl ihop?

– Jag tycker att man kan tänka på hur man själv reagerar. Jag blir jätteglad om någon jag inte har haft kontakt med på ett tag hör av sig och vill ses, säger Marcus Ekblom.

Att nätverka kan ta tid, och bör ta tid, enligt Marcus och Marcus.

– Företagen kommer att ha nytta av det och bör uppmuntra nätverkande. De kan se det som inkörning till mer seniora uppdrag. Men nätverkande får inte belastas med säljkrav, det kan i stället bli hämmande.