KARRIÄR
Risk för skador och psykisk ohälsa i bilindustrin
På Anders Annells båtbyggeri tar vackra träbåtar form med gamla hantverksmetoder. I sin jakt på perfektion har han färdats tillbaka till förmedeltiden.
Bilindustrin i Sverige har dålig arbetsmiljö. Den ökade arbetsbelastningen har lett till en ökad risk för skador och psykisk ohälsa hos personalen. Det visar yrkesinspektionens granskning av hela den svenska bilindustrin. Det är tredje gången som yrkesinspektionen kontrollerar de stora biltillverkarna. Anmärkningarna varierade. Bland annat hotas Scania i Södertälje av förbud om Scania inte bättre hanterar riskerna med smält metall och kemikalier på gjuteri och laboratorium. Flera anställda har fått näsblödningar och kroniska inflammationer i näsan på grund av för höga halter av isocyanater, en härdplastkomponent. Vissa har fått besvären klassade som arbetsskada. Även Volvo Lastvagnar kritiseras för brister på laboratorium och vid provningar. Samtliga bolag inom de fyra bilföretagen kritiseras för risken för belastningsskador och ohälsa orsakad av stress. Många anställda oroar sig för sin hälsa. Många har mycket övertid. Både inom produktionen och bland tjänstemän riskerar personalen skador på grund av arbetsmiljön. Enligt Morten Höjlund ökar sjukskrivningarna även bland chefer och övriga tjänstemän. Tjänstemän sitter mycket framför sina datorer. Generellt är arbetsplatserna inte bra utformade. - Insikten att alla anställda behöver individuella lösningar när det gäller ergonomi har inte fått fullt genomslag. Men samtliga företag är angelägna om att skapa en bra arbetsmiljö för alla anställda. Alla inser också att ingen gynnas av att personalen belastas för hårt med arbetsuppgifter, och därmed riskerar utbrändhet. Ett av tjänstemännens största problem är de stora kontorslandskapen. Av besparingsskäl tvingas fler samsas på en och samma yta. Det öppna kontoret är för bullrigt. - Bullret, alltså mycket störande prat runt omkring, ger inte hörselskador, men många har svårt att koncentrera sig. Det skapar stress. Yrkesinspektionen har dessutom kartlagt arbetsmiljön hos tio av Volvo Personvagnars underleverantörer i Göteborg, med sammanlagt 1 300 anställda. - Underleverantörerna är mycket besvärade över bristerna i sin arbetsmiljö. De är rädda för att få samma badwill som Lear har fått i media, på grund av sin dåliga arbetsmiljö, säger Morten Höjlund, yrkesinspektör i Västra Götalands län. Underleverantörernas produktionssystem är av nödvändighet anpassat till Volvos. De har åtagit sig att leverera bildelar inom ett fåtal timmar från att beställningar görs. Ingen har råd att hålla några lager som buffert, trots att de olika modellerna kräver en mängd skilda inredningar och komponenter. Det gör att produktionen inte bara är tidspressad, utan också mycket komplicerad. Detta, tillsammans med en snäv personaltäthet, är orsaken till att arbetsmiljön är dålig, och i vissa fall mycket eftersatt. Många känner inte till lagstiftningen och handlingsplaner saknas för att klara stress och ergonomiska krav. Några av företagen utredde inte skador och tillbud. Brandskydd och maskinsäkerhet fungerade otillfredsställande, med mera. - Underleverantörerna saknar kunskaper och kompetens för att vidta de åtgärder som behövs, och Volvo har inte aktivt intresserat sig för deras arbetsmiljö. Vissa av företagen har orsakat samhället en hel del kostnader i form av långtidssjukskrivningar till följd av belastningsskador, och de bidrar inte till rehabilitering på ett bra sätt, säger Morten Höjlund. De underleverantörer som hade en företagshälsovård knuten till sig var bättre på arbetsmiljö. Alla de tio företagen jobbar i dag aktivt med förbättringar. Det gör även Volvo, Saab, Scania och AutoNova.