KARRIÄR

Oväntade konkurrensfördelen: Var bra på det tråkiga

Tänk dig något riktigt riktigt tråkigt på jobbet – bli bra på den uppgiften.

Precis som du planerar dina gympass bör du också avsätta tid för dina tråkiga arbetsuppgifter.

Publicerad Uppdaterad

Tråkiga, slitsamma och monotona uppgifter. De är inte eftertraktade av någon, men enligt tesen i en artikel i Fast Company så är de inte bara oundvikliga, de är också förutsättning för en framgångsrik karriär eller företagsverksamhet.

Att hantera det tråkiga arbetet effektivt är en förmåga som kräver både inlärning och förberedelse. Fast Company listar tre tips för hur du kan bli en mästare på det tråkiga:

Ta bort alla distraktioner

Ett återkommande tips i vår digitala samtid är att hantera distraktioner. Något som är en prioritet även när de monotona arbetsuppgifterna ska klaras av. Enligt artikelförfattaren bör man ha ett utrymme som är särskilt gjort för produktivitet. ”Säkerställ att du tar bort varenda frestelse som kan få dig att slita dig från den arbetsuppgift du håller på med”.

Avsätt daglig tid

Här är liknelsen med träningen: precis som att avsätta tid för gymmet bör man sätta av specifik tid i kalendern för sina monotona arbetsuppgifter. Ett annat sätt är att använda en timer (exempelvis enligt Pomodoro-tekniken).

Var vaksam på utbrändhets-symtom

”Utbrändhet kommer ofta som ett resultat av att man tvingar sig igenom arbete som känns dränerande i stället för inspirerande”, skriver artikelförfattaren. Inte oväntat kan de tråkiga arbetsuppgifterna utgöra en särskild risk. Därför är tipset att se tidiga tecken på utbrändhet som ett ”verktyg” som ska användas för att direkt adressera orsaken till symtomen. En kontinuerligt välfungerande och effektiv hantering av det monotona kan i förlängningen bli en konkurrensfördel i karriären, menar artikelförfattaren.

”I slutändan måste vi alla lära oss att omfamna enformigheten. Rensa utrymmet omkring dig (både fysiskt och mentalt), hantera din tid effektivt och lita till din instinkt för för det är dags att göra om och utvecklas”.