Det dyker upp allt fler aktörer på rekryteringsmarknaden. Vid sidan av de traditionella platsannonserna i fack och dagspress finns det numera en uppsjö av rekryteringsföretag på internet. Det är en djungel inte bara för dem som söker jobb (se NyT 2000:03), utan också för de företag som söker nya medarbetare.
Men nu lanseras en ny tjänst på nätet, Mediadirekt.com, som ska hjälpa företagen med sin rekrytering.
- Det är en tjänst som gör rekryteringen enklare, mer effektiv och mindre kostsam, säger Rickard Linetti, en av delägarna i Signalen, det företag som står bakom Mediadirekt.
Tjänsten, som lanserades den här veckan, fungerar som ett uppslagsverk där företagen kan jämföra olika sätt att rekrytera nya medarbetare. Det går att jämföra priser, vilka som läser tidningen eller besöker hemsidan, och vilka de olika målgrupperna är.
Det går också att få hjälp med att formulera annonser och att sedan hålla koll på vilka annonser som ligger ute, vilka som är avslutade och vem på företaget som haft hand om just den annonsen.
- Många som arbetar med rekrytering tycker att det är jobbigt att skriva platsannonser. Hos oss kan de dels titta på hur andra formulerar sina annonser, dels finns det färdiga mallar som stöd.
Många gånger skickas dessutom samma annons iväg till flera medier. Därför kan man enkelt fylla i olika namn, och med en enda knapptryckning skickas alla annonser iväg samtidigt.
Företagen kan också registrera till exempel vilka rabatter och avtal som finns med olika rekryteringsaktörer. På det sättet når all information enkelt ut till alla på företaget som sysslar med annonser och avtalen kan utnyttjas bättre.
Idén till Mediadirekt kommer från tidigare erfarenheter. Rickard Linetti och ytterligare en av delägarna kommer från Stepstone, ett av de nya rekryteringsföretagen på internet. Där stötte de ofta på personalansvariga som tyckte att det var jobbigt och svårt att hitta rätt i rekryteringsdjungeln.
Tjänsten kostar naturligtvis pengar, eftersom Signalen är ett kommersiellt bolag. Men det är inte meningen att det bara är jättar som Ericsson och Pharmacia som ska kunna använda tjänsten.
- Det ska också vara ekonomiskt möjligt för små företag som kanske rekryterar nya medarbetare en eller ett par gånger om året. Därför försöker vi hålla priserna nere, säger Rickard Linetti.
Tjänsten säljs i form av personliga licenser som innehas av dem som arbetar med rekrytering och platsannonsering. Små företag har oftast endast en person som sysslar med det, medan större företag har hela staber. De små företagen behöver därför bara köpa en licens medan storföretagen behöver köpa lika många som de har användare.