Karriär
Mentometer i ny tappning ska engagera
Anställde Kim Nilsson och grundarna Kristoffer Renholm, Johnny Warström, Niklas Ingvar och Henrik Fräsén utgör företaget Mentimeter, som nominerats till bästa sidoprojekt i en tävling, Arctic Startups konferens Arctic 15 där de gått till final. Foto: Caroline Tibell
Föreläsningarna på KTH var inte alltid så engagerande. Den erfarenheten blev till en affärsidé. Nu har ingenjörerna lanserat sitt sidoprojekt.
Kristoffer Renholm, Johnny Warström, Niklas Ingvar och Henrik Fräsén träffades när de alla var med och arrangerade arbetsmarknadsmässan Armada på Kungliga Tekniska högskolan, KTH.
Alla fyra var intresserade av att tänka nytt, att hitta nya affärsidéer.
– Vi träffades på entreprenörskapsöl och bollade idéer. Vi pratade om vilket behov som fanns av olika produkter eller tjänster, säger Johnny Warström, 29, själv elektroingenjör.
I bollandet föddes företaget Mentimeter AB. Mentometern däremot, där åhörare får rösta genom att trycka på knappar, fyller 50 år.
– Sladdar och externa hårdvarusystem kostar mycket pengar. Utvecklingen går mot öppna system, säger Johnny Warström.
Deras modell är inte en app, tanken är i stället att alla ska kunna delta i en omröstning på en hemsida, oavsett telefonmärke.
– En lärare, föreläsare eller kanske den som håller ett möte kan kasta ut en fråga för att stämma av med publiken när alla är uppkopplade via sina telefoner. Det är ett sätt att öka engagemanget under en föreläsning.
Apple har varit en förebild i utvecklingsarbetet: att göra produkten extremt användarvänlig och skala bort allt som inte är nödvändigt.
När det gäller affärsmodell verkar Spotify bilda modell för många nya företag: att locka in användare och erbjuda delar gratis för att sedan få trogna kunder som köper premiumlösningar.
En sådan lösning har just lanserats, med möjligheter för användaren att skapa egna serier av frågor, specialdesigna presentationsvyer samt att ladda ner resultatet i en excel-fil.
Företaget bildades i mars och förhoppningar finns om att företaget ska lyfta efter nya lanseringar den 1 september.
Samtidigt bedrivs det hittills ganska mycket som ett hobbyprojekt. Två personer, Kim Nilsson och Otto Nordgren, har anlitats för att jobba med utveckling och design. Alla fyra grundare har andra heltidsjobb och jobbar med Mentimeter på lediga stunder.
– Det gör vi som en kul grej. Förra sommaren samlades vi i ett sommarhus i Frankrike en vecka och lade grunden till företaget. I somras var vi i Berlin tillsammans för att koda. Nu ses vi på kvällarna och jobbar med företaget, säger Johnny Warström.
Snabb respons
-
Mentimeter är ett program för direkt respons från publiken. Föreläsaren ställer en fråga i sin presentation och åhörarna svarar direkt på en webbsida via sina telefoner.
-
Grundtjänsten är gratis, sedan finns premiumtjänster som kostar.