KARRIÄR

LO sågar Teslas anställningsavtal: ”Det är tamejfan för jävligt”

Teslaanställda avsäger sig rätten till immateriella rättigheter, till exempel om de skriver poesi på fritiden, enligt Lena Maier Söderberg på den fackliga juristbyrån LO-TCO Rättsskydd.
Teslaanställda avsäger sig rätten till immateriella rättigheter, till exempel om de skriver poesi på fritiden, enligt Lena Maier Söderberg på den fackliga juristbyrån LO-TCO Rättsskydd.

Teslas anställningsavtal kan vara 70 sidor långa och innehålla klausuler om sekretess som gäller livet ut, rapporterar Dagens Nyheter.

Publicerad Uppdaterad

– Vidriga avtal, säger LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson till TT.

Torbjörn Johansson har fått delar av kontrakten upplästa för sig. Han säger att han aldrig sett något liknande och förstår att det tagit tid för avtalen att nå offentligheten.

Elbilstillverkarens anställda har inte vågat berätta om kontrakten, rädda för att bryta mot den livslånga tystnadsplikten, säger han till TT.

– Jag förstår att folk är livrädda för att Elon Musk (Teslas vd) ska stämma skiten ur dem. Det är världens rikaste man med en armé av jurister i ena änden och en vanlig bilmekaniker i andra. Helt bisarrt och det är tamejfan för jävligt, säger Torbjörn Johansson.

– För mig blir det ännu viktigare att IF Metall lyckas få till ett avtal när man ser vilka vidriga avtal de har.

”Vanliga bilmekaniker”

Avtalen som DN har tagit del av kan vara 40–70 sidor långa och skrivna på juridisk engelska.

– Det här är ju vanliga bilmekaniker. De har inte utbildning att avgöra vad de här är för något.

Enligt de jurister som DN pratat med finns det flera anmärkningsvärda bestämmelser i Teslas kontrakt.

Bland annat den livslånga tystnadsplikten och villkor som innebär att man som anställd avsäger sig rätten till immateriella rättigheter, även sådant som inte har med biltillverkaren att göra.

Tesla: Vi följer reglerna

Lena Maier Söderberg, chefsjurist på den fackliga juristbyrån LO-TCO Rättsskydd, säger till DN att hon aldrig sett lika långtgående kontrakt på den svenska marknaden.

– I praktiken kan det innebära en diktsamling som någon skrivit på fritiden.

I en kommentar till DN skriver Tesla att de följer reglerna för den svenska arbetsmarknaden och att deras avtal är likvärdiga, eller bättre än kollektivavtal.

FAKTA

Det har hänt i Teslakonflikten

27 oktober: IF Metall börjar strejka eftersom Tesla inte vill teckna kollektivavtal. Strejken gällde först enbart verkstadsarbetare på Teslas servicecenter.

3 november: Strejken utvidgas till andra bilverkstäder som servar Teslabilar.

Under november går andra fackförbund in med sympatiåtgärder. Till exempel blockerar Transport och Hamnarbetarförbundet lastning av Tesla-bilar i svenska hamnar. Seko och ST blockerar post och paket, bland annat med registreringsskyltar till Tesla.

27 november: Tesla stämmer Postnord och Transportstyrelsen för att man hindras från att få sina registreringsskyltar. Den tvisten är fortfarande inte avgjord.

5 december: Konflikten sprids utomlands. Danska 3F Transport varslar om sympatiåtgärder. Även i Norge varslar fackförbund om sympatiåtgärder. Hamnarbetare i Finland planerar en blockad av transporten av Teslas bilar från den 20 december.