Karriär

IT-kunskap viktigast efter jordbävningen

IT-kunskaper är mest värdefulla när det japanska näringslivet försöker komma på fötter igen efter jordbävningen 11 mars.

Publicerad

Det internationella rekryteringsföretaget Hays Specialist Recruitment har hört sig för bland toppcheferna i 200 japanska företag om vilka kompetenser som är mest värdefulla för att näringslivet ska bli effektivt igen efter naturkatastroferna i mars.

51 procent svarar att it-funktionen är viktigast för att hantera efterverkningarna av jordskalvet. Därefter följer HR (personalfunktioner) 34,5 procent, logistik 32,5 procent och försäljning 27 procent.

20 procent av företagen har bytt syn på var verksamheten ska ligga, och av dessa har drygt hälften sett till att flytta ut verksamheten till platser utanför Tokyoområdet. 25 procent har flyttat verksamhet inom företaget till platser som man inte reflekterade över tidigare.

- Den tydligaste skillnaden är att företagen sprider ut sina team över landet och inte längre koncentrerar verksamheten till Tokyoområdet, säger Christine Wright, vd för Hays japanska division.