Karriär
"Inte min grej vara specialist"
Slussenprojektet innehåller det mesta som kan kittla en ingenjörssjäl, tycker Andreas Burghauser. "Det är så komplext. Vi ska ersätta någonting historiskt, och det är många intressenter inblandade. Byggandet ska också genomföras medan all trafik pågår". Foto: Jörgen Appelgren
Andreas Burghauser är projektchef för Slussen åt Stockholms stad. Han är också ingenjören som hittat sitt drömjobb - mitt i händelsernas centrum.
Andreas Burghauser befinner sig där han vill vara. Han är ingenjör, men också projektchef med överblick.
– Jag jobbade som specialist i början av karriären och det var inte min grej. Jag är mer en generalist och bra på att ha överblick. De senaste åren har jag känt att det är hit jag vill komma i min karriär, säger han.
Han tog examen som ingenjör med inriktning väg och vatten 1996, på KTH. Men egentligen kunde han lika gärna blivit läkare.
– Det var absolut ett alternativ, men jag hade inte tillräckligt bra betyg. Och så kände jag att ingenjörsrollen passade mig. Jag besökte en kompis som läste väg och vatten på KTH, så det var mitt förstahandsval, säger han.
Efter att ha verkat inom den privata sektorn i några år, bland annat på Skanska, började han jobba för Stockholms stad 2004. Han arbetade ett tag med Norra länken innan han hoppade på förberedelserna av nya Slussen för fyra år sedan.
I en tidigare intervju har han sagt att Slussenprojektet innehåller det mesta som kan kittla en ingenjörssjäl.
– Det är så komplext. Vi ska ersätta någonting historiskt, och det är många intressenter inblandade, till exempel SL, gång- och cykeltrafikanter, plus den vanliga biltrafiken. Byggandet ska också genomföras medan all trafik pågår.
– På ett mer tekniskt plan ska vi bygga i vatten. Det blir en ny slussanläggning och nya avtappningskanaler. Och vi ska genomföra komplicerade grundläggningsarbeten. På vissa ställen behöver vi påla upp till 70 meter innan berggrunden kommer, säger han.
Utöver detta måste Andreas Burghauser ta hänsyn till en intresserad, och många gånger kritisk allmänhet. För att möta befolkningens behov av information har staden haft en öppnare process än vanligt, med bland annat långa utställningsperioder och specialutbildad personal på plats. Och platsen är läglig. Stockholms stads kontor för Slussen ligger, just det, på Slussen.
Trots det har protesterna mot projektet varit stundtals högljudda. Demonstranter har bokstavligen stått utanför Andreas Burghausers arbetsport med krav på ändringar, eller ett stopp.
Vad säger du om att det protesterar folk utanför er jobbdörr?
– Det är mycket som händer i staden nu och alla kan inte gilla allt. Det är bra med engagemang.
Hur är det att jobba på Stockholms stad?
– Bra. Det händer så otroligt mycket här. Det finns alla möjligheter att jobba med spännande saker om man intresserad av byggprojekt.
Men är det inte trögt, med alla utredningar och överklaganden?
– Visst, det är ett politiskt och demokratiskt system som kanske ger en viss tröghet. Men det är så det går till och det är bara att gilla läget.
Andreas Burghauser
Namn: Andreas Burghauser.
Ålder: 41.
Familj: Fru och två barn, nio och åtta år gamla.
Bor: Sundbyberg.
Utbildning: Ingenjör, inriktning väg och vatten, på KTH.
Arbetar med: Är projektchef för Stockholm stads arbete med nya Slussen. Tillhör Exploateringskontoret.
Hobby: Friluftsliv.