Karriär

Ingenjören bakom de mäktiga effekterna

Olle Larsson Foto: Christian Rhen
Visual Act bidrog till bygget av scenen under Eurovision i Moskva 2009, då en lysande fågel flög in med två barn på ryggen. Foto: Olle Larsson
Olle Larsson är mekanikkonstruktör på specialeffektsföretaget Visual Act. Efter några år som snickare på företaget utbildade han sig till ingenjör i produktutveckling vid KTH och är nuförtiden ibland projektledare för stora produktioner. Foto: Christian Rhen
Olle Larsson var projektledare för det avancerade scenbygget för Eurovisionschlagerfestivalen i Moskva. Foto: Olle Larsson
Scenen så som den såg ut i färdigt skick under Eurovision 2009. Foto: Olle Larsson

Snurrande scengolv och enorma glittrande schlagerblommor. Olle Larsson klurar på de stora showernas teknik. – Det är verkligen ett varierande jobb, säger han.

Publicerad

Platsen är bullrig. Några personer svetsar, andra monterar finmotoriska elkopplingar. Tak och väggar är fyllda av vajrar, brädor och lådor. Vi befinner oss i Saltsjö Boo, längst ned i ett stort, vitt fyravåningshus. Byggnaden är ett gammalt båtbyggeri. Här ligger två verkstäder, sammanlänkade av en stor dörr. 

Här finns också några ovanliga detaljer: Vid en vägg står en radiostyrd soffa. I ett avskilt kontorsrum hänger en fullständigt enorm plastblomma ned från taket.

- Den byggde vi till Eurovisionsfestivalen i Moskva 2009, säger ingenjören Olle Larsson.

Ingenjörskarriär besöker Visual Act. Olle Larsson jobbar här som mekanikkonstruktör och ibland projektledare. Han är 32 år men redan veteran på företaget.

- Jag började sommarjobba här som tonåring i början av 1990-talet. Mina föräldrar kände en av grundarna. Jag och en kompis byggde en helikopter i frigolit och det var otroligt kul, säger han.

Visual Act är specialister på dekormakeri, vinsch-, vagn- och styrteknik. Medarbetarnas kunskaper är eftertraktade. Inte minst av teatrar, danskompanier och tv-bolag när de sätter upp föreställningar med avancerade tekniska lösningar. Cirkus i Stockholm, Dramaten och flera privatteatrar har alla anlitat företaget. Och de jobbar alltså också utomlands.

- Sverige är för litet. Just nu har vi ett projekt på gång till Berlinoperan. I Eurovisionsfestivalen 2009 var jag projektledare. Jag försökte styra byggarbetare som var dåliga på engelska i en och en halv månad. Vi löste det med kroppsspråk, och så hade vi tur att det fanns en kvinna i produktionsteamet som var lärare i engelska.

- Min sambo har berättat att jag till slut satte mig upp i sängen på natten och sade högt "bygg rakt". Det var mycket då, säger han.

Efter några år som snickare och alltiallo på företaget utbildade sig Olle Larsson till ingenjör i produktutveckling på KTH. Efter examen 2007 återvände han till Visual Act.

- Jag ville det för att jobbet är så varierande. Du kan jobba med en tv-studio och dekoren till en teateruppsättning inom en vecka. Och vi ritar och bygger i samma lokaler vilket gör att man får en bra överblick. Dessutom håller varje projekt på under en begränsad tid.

Hur är det att samarbeta med bångstyriga regissörer och scenografer?

- Scenografen gör underlaget och vi tillverkar. Det handlar om att ha en dialog, också med regissören och ljussättaren som båda vill att det ska funka regi- och ljusmässigt.

Men om ni tycker att scenografen kommer med dåliga idéer. Kan ni ändra dessa?

- Visst är det ett gränsland mellan vårt och scenografens område. Då gäller det att trampa fint. Men går det bra så bygger vi på ett förtroende med tiden och då får man friare tyglar.

Drivs du mer av att jobbet är kul än av att göra karriär?

- Visst spelar intresset roll. Tänk att få åka till avslutningen av OS i Vancouver och titta på det man byggt när det åker in på arenan: En vagn med en stor glaskula, innehållandes en animerad häst, med en riktig operasångare på toppen. Det är onekligen en kul och ovanlig arbetssituation.

Olle Larsson

  • Visual Act har en avdelning för scenteknik och en för dekorbygge, med ingenjörer inom mekanik, el, elektronik och programvara.
     
  • Grundat år 2000.
     
  • Cirka 20 anställda.
     
  • Kunder är teatrar och produktionsbolag för tv. Hollywood har använt sig av företagets teknik i Fantastic Four, Eragon och en Narniafilm.
     
  • Har konstruerat ett styrsystem som får motoriserade linvinschar att samverka. På så vis kan kameror eller skådespelare hängande i linor flygas med hög hastighet i 3d.
     
  • Radiostyrda dekorvagnar används av teatrar.
     
  • Företaget har också en egenutvecklad programvara, SCS, som kan styra det mesta på en teater.

Ålder: 32.

Familj: Sambo.

Bor: Nacka.

Utbildning: Innovation och design, ingenjörsutbildning på KTH.

Jobb: Mekanikkonstruktör och ibland projektledare på Visual Act.

Hobby: Segla, cykla, åka skridskor.