KARRIÄR

Hellre sex timmar än fyra dagar – spelbolagen testade kortare arbetstid

Från vänster: Jaakko Kylmäoja och Linus Feldt. Två ledare som har experimenterat med kortare arbetsdagar för sina anställda.

Enda skarpa regeln: De fick absolut inte jobba mer än sex timmar på en dag.
– Jag tror det är nödvändigt, för annars börjar man jobba över lite och då är man snabbt tillbaka på åtta timmar eller rent av tio.

Publicerad Uppdaterad

Förra veckan berättade Ny Teknik om pilotstudien med fyra dagars arbetsvecka som 20 svenska företag väntas inleda i till hösten. Inom spelbranschen finns två bolag som redan har testat. 

När Filimundus, som tillverkar barnspel som Pettsson och Findus, testade kortare arbetstid 2016 blev uppmärksamheten så stor att de till sist fick säga nej till intervjuförfrågningar. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här