Krönikor

Har den klassiska skolan blivit obsolet?

Mats Lewan, it- och telekomreporter. Foto: Jörgen Appelgren

KRÖNIKA. Fler och fler får upp ögonen för att den digitala revolutionen håller på att ruska om i utbildningsvärlden. Nätbaserat lärande får en allt viktigare roll och skolan blir sig aldrig lik igen.

Publicerad

I förra numret av Ny Teknik rapporterade vi bland annat om begreppet moocar – Massive Online Open Courses – som exempelvis innebär att kurser vid amerikanska toppuniversitet som Harvard och Stanford nu är tillgängliga för alla med internetuppkoppling. Vi skrev också om att svenska högskolor ligger bra till i samma utveckling.

Redan omtalade aktörer på högskolenivå är organisationer och företag som Udacity, Coursera, Edx och Knewton, men även inom grundskola och gymnasium tar förändringen fart, exempelvis genom den ideella organisationen Khan Academy som erbjuder gratis undervisning i hela världen, snart på flera språk.

Årets vinnare av föreläsningspriset TED Prize, utbildningsforskaren Sugata Mitra, går ännu längre i sina visioner. Gång på gång har han konstaterat i olika praktiska försök att barn har en enorm förmåga att lära sig saker på egen hand i grupp, utan lärare, om de bara har tillgång till information och får hjälp med att ställa de inledande frågorna.

I sin TED-föreläsning berättar han hur barn i en tamilsk by där ingen talar engelska, på några månader lyckades skaffa sig grundläggande kunskaper i både engelska och cellbiologi utan hjälp, bara genom att utforska dokument på engelska i en dator de fått låna. Och med lite uppmuntran lärde de sig nästan dubbelt så mycket.

I den uppkopplade världen förändras alltså förutsättningarna för lärande i grunden, och Sugata Mitra menar att den klassiska skolan har blivit obsolet.

Frågan vi måste ställa oss är vad detta betyder för skolan på sikt. Teknikutvecklingen antyder att lärandet kommer att bli allt friare och innebära ett allt större ansvar för eleverna själva. Det kan betyda att skolan får mindre av den traditionellt uppfostrande roll som många fortfarande hoppas att den ska ha.

Barns kontakt med internet är redan en anledning för föräldrar att vara mer närvarande i sina barns liv och i deras möten med omvärlden, och ett förändrat lärande kan bli ytterligare en sådan anledning.

Medan skolan står inför utmaningen att utforska potentialen i ett friare lärande består utmaningen för föräldrar att hjälpa sina barn att fungera med andra i en skola där mindre är givet på förhand, kunskapsvärlden större och reglerna färre.