Karriär

Framtidens ingenjörer på väg mot yrkeslivet

Fordonstävling på KTH, här team Armstrong, med Anna Svensson (hjälm) och (från vänster) Josefine Grimfelt, Rand Ridha, Elisabeth Norebäck och Hanna Lundén. Foto: Stefan Nordberg
Vinnaren av juryns pris för bästa laganda hade bra fart på lådbilen. Foto: KTH
Lådbilen vars lag förärades priset för snabbaste varv. Foto: KTH
Full fart mot arbetslivet för ett av lagen bestående av blivande ingenjörer. Foto: KTH
En smått bitsk kreation kunde beskådas under lådbilsrejset. Foto: KTH
Vinnaren av innovationspriset. Foto: KTH

Arbetslivet skriker efter ingenjörer och här är de på väg - i lådbilar. Ny Teknik pratade framtidsdrömmar med studenter på KTH under rallyt.

Publicerad

Det finns många sätt att införskaffa sig ingenjörskompetens. Ett sätt är att bygga kartongfordon.

- Vi har byggt ett hjul med två utskott som jag ska hålla fast i medan Josefine skjutsar mig, säger Anna Svensson, som tillsammans med Josefine Grimfelt deltog i loppet med laget Cirkus Armstrong.

KTH rivstartade höstterminen med en fordonstävling. I loppet medverkade studenter från första året på masterprogrammen Integrerad produktdesign och industriell produktutveckling. Under en dag ska de konstruera ett fordon av kartong som ska bära för en person. Priser delas ut för snabbast genomfört lopp, mest innovativa konstruktion och bästa design.

- Tävlingen handlar om att studenterna ska lära känna varandra, men också träna sin förmåga i produktutveckling och samarbete. Här måste de tillsammans komma på en lösning på kort tid, säger Jenny Janhager Stier, projektledare för tävlingen och forskare på KTH i integrerad produktutveckling.

Frågan är vad studenterna ska göra med kunskapen från tävlingen och den kommande utbildningen. Jenny Janhager Stier berättar att många av hennes studenter intresserar sig för hållbar utveckling. En hel del jobbar efter utbildningen som konsulter. Studenten Anna Svensson är inne på samma spår.

- Jag läser juridik parallellt med detta och kan tänka mig att jobba som egen företagare efter utbildningen. Och att jobba utomlands vore inte fel. Gärna i Schweiz där jag jobbat som skidlärare, säger hon.

Mathilde Simon, som till tävlingen tillverkat ett fyrhjuligt fordon, planerar att åka till hemlandet Frankrike efter examen.

- Jag avslutar mina studier där också och kan efter det tänka mig att jobba inom läkemedelsindustrin, säger hon.

I fordonstävlingen gick det dock inte så bra för vare sig Cirkus Armstrong eller Mathilde Simon. Ingen av dem tog hem några priser.