Karriär

Förortsungdomar förnyar it-branschen

Rinkebyungdomar på sommarläger i Skellefteå. Där fick de tillsammans med lokala ungdomar bland annat lära sig hur man inventerar behov innan man kläcker idéer till produkter och tjänster, som hjälper människor. På bilden syns Dante Consentino och Belen Sanchez flankerade av Maja Olofsson och Ali Hussaini. Foto: Innovation Club
Rinkebyungdomar på sommarläger i Skellefteå. Där fick de tillsammans med lokala ungdomar bland annat lära sig hur man inventerar behov innan man kläcker idéer till produkter och tjänster, som hjälper människor. På bilden syns Dante Consentino och Belen Sanchez flankerade av Maja Olofsson och Ali Hussaini. Foto: Innovation Club
Luleå tekniska universitet i Skellefteå stod för föreläsningar och seminarier under sommarlägret. Foto: Innovation Club
Luleå tekniska universitet i Skellefteå stod för föreläsningar och seminarier under sommarlägret. Foto: Innovation Club
Lucas Unia, 13, var årets yngsta deltagare. Foto: Innovation Club
Lucas Unia, 13, var årets yngsta deltagare. Foto: Innovation Club
Idémöte i det gröna. Foto: Innovation Club
Idémöte i det gröna. Foto: Innovation Club
Sergio Pereira begär ordet. Foto: Innovation Club
Sergio Pereira begär ordet. Foto: Innovation Club
Shabir Hussein spexar. Foto: Innovation Club
Shabir Hussein spexar. Foto: Innovation Club

Digitala produkter och tjänster som ingen har tänkt på förut. Det blir resultatet när man skickar Rinkebyungdomar på innovationsläger. Nu har förra årets succé upprepats med stöd av Vinnova.

Publicerad

Deras uppdrag: hitta på nya it-produkter och tjänster. Tjugotvå 13–17-åringar från Stockholms nordvästra förorter har fått åka på läger och tillsammans med lokala ungdomar lära sig att ta idén ända fram till produkt på marknaden.

Vinnova satsar pengar på sex företag som utvecklar innovationerna från förra årets premiärläger på Gotland liksom på sommarens läger i Skellefteå.

– Äntligen ett redskap för integration som fungerar, jag är så glad, säger Geronimo Unia, initiativtagare till Innovation Qlub, IQ.

Människor som gör affärer ser inte varandra som arab eller turk, de förenas av möjligheten till vinst.

– Det coolaste som finns är att bli businessman, säger Geronimo Unia.

Han är mannen bakom Rinkebyakademien, där ungdomarna får lära sig de sociala koderna, utan vilka man inte kommer någon vart alls på arbetsmarknaden. Med IQ ser han möjligheten att utnyttja digital teknik till det största integrationsredskapet: riktig näringslivskontakt.

Förortsungdomarnas innovationer är ofta sprungna ur den egna verkligheten. Som mormors larmarmband. Många invandrarungdomar har ansvar för familjens gamla. Surt, när man hellre vill spela fotboll eller plugga. Larmarmbandet skickar sms om blodtryck, puls och hjärtfrekvens.

I datorspelet Samhällsspelet tar man sig in virtuellt på till exempel Migrationsverket och Arbetsförmedlingen. I spelet kan man välja att vara kriminell, men det slutar illa, liksom för den som jobbar svart och inte har några försäkringar när olyckan är framme.

– Det är i första hand ungdomar vi vänder oss till, de är spelvana. Men de kommer att upptäcka att det är föräldrarna som har mest nytta av det, säger Piotr Kundu, vars företag utvecklar spelet.

Han och Geronimo Unia genomför innovationslägren tillsammans.

De träffades på Handelshögskolan i Stockholm på en managementkurs kring lönsam mångfald.

– Vi hade en hel del att berätta för direktörerna, konstaterar Piotr Kundu.

Båda har rötter i andra kulturer och är släktens pionjär i det svenska utbildningssystemet. Geronimo Unia är sociolog. Han började tokplugga när han fick klart för sig att universitetsstudier är gratis i Sverige.

Piotr Kundu blev frälst på datorer som sexåring. Hans pappa hade smugglat hem en Atari 800, datorer var djävulens påfund i Polen 1980. I Sverige blev han civilingenjör på KTH med en bestämd plan att bli egen företagare.

– Ingen talar om för skolungdomar att de kan bli arbetsgivare. Perspektivet är att bli anställd.

Föreningen IQ ingår i Vinnovas satsning på ungas innovationskraft.

– Med projektet Digitala Järva riktar vi oss till en helt ny målgrupp med fantastiskt stor potential. Ungas idéer är en kraft att räkna med och viktig att ta till vara. Ungdomarna i det här projektet har fått en gesällutbildning i entreprenörskap. Entreprenörerna som deltar har i sin tur fått tillgång till ungdomarnas miljö som testmarknad. Och Vinnova har fått vara med om konkreta resultat, men framför allt en fantastisk utveckling av ett gäng ungdomar. Det är en vinst för alla och viktigt för Sveriges framtida tillväxt för ökad innovationskraft, säger Charlotte Brogren, generaldirektör på Vinnova.

Ungas kreativitet på topp

  • Real Time Survey. Applikation för småföretagaren som vill veta om det finns intresse för 5 ton jasminris eller om 16 kronor är ett bra kilopris på fårosten. Utvecklas av Firma Thomas Lomander.

  • Mobilbanken. Med en knapptryckning får ungen pengar till nattbussen och farmor i Kenya sitt hushållsbidrag. Utvecklas av Constant Innovation Göteborg och KTH Innovation.

  • Speech Star. Lär folk att prata grammatiskt och uttalsmässigt rätt, utvecklas av Topic 5 tillsammans med språkforskare på KTH. Ska testas på SFI, Svenska för invandrare.

  • Samhällsspelet. Datorspel som lär nysvenskar att hitta bland rättigheter, skyldigheter och snåriga regler. Utvecklas av Beemobile.

  • Trygghetslarm. Information om hjärtfrekvens med mera via sms. Gör att man kan övervaka sin släkting på viss distans. Utvecklas av SICS.

  • Digital Integration. En applikation som förenklar kommunikation inom föreningen. Utvecklas av Kollektivet Livet.

Det har gjorts ett test på hur många användningsområden för ett gem som man kan komma på:

  • Vuxna har ett snitt på 10-15 ...
  • ... genier uppåt 200.
  • Förskolebarn ligger på geninivå, sedan går det utför.