KARRIÄR

Efter stora uppsägningarna på Volvo Cars – ”Lita på allt man lärt sig”

Volvo Cars fabrik i Göteborg.

Fordonsbranschen såg ett fördubblat antal varslade ingenjörer och andra tjänstemän under 2023. Men jämfört med pandemin var det en normalnivå, enligt Trygghetsrådet i Göteborg som fick ta emot många av de uppsagda. 

Förvåning var den första reaktionen från Unionens fackklubbsordförande Jörgen Olsson när Volvo Cars i maj förra året aviserade ett storvarsel med hänvisning till ökade kostnader orsakade av av elektrifieringsomställningen. Initialt talades det om 1 300 varslade, i slutändan förlorade 700 tjänstemän och cirka 500 konsulter sina anställningar respektive kontrakt.

– Jag visste ju lite vartåt det lutade, men förvåning var det ändå om man tänker på hur det går för oss rent ekonomiskt och att sysselsättningen är hög samtidigt som det varit en hög arbetsbelastning. Sen kan jag så klart också se att det från företagets sida finns en klokskap i att kapa kostnader, säger Jörgen Olsson till Ny Teknik, nu nio månader senare.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här