KARRIÄR

Dumhet vinnande koncept

Var inte alltid smart. Din arbetsgivares tillväxt kan gynnas av att du är lite dum.

Publicerad Uppdaterad

Funktionell dumhet kan gynna ett företags tillväxt. Det hävdar Mats Alvesson, organisationsprofessor på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. I artikeln ”A Stupidity-Based Theory on Organisations”, som han skrivit tillsammans med kollegan André Spicer, resonerar han kring dumhetens positiva effekter.

– Vi menar att dumheten kan ses som ett tillstånd präglat av konsensus som får medarbetarna i en organisation att undvika att ifrågasätta beslut, strukturer och visioner. Paradoxalt nog kan den bidra till att höja produktiviteten i en organisation. Saker och ting löper på smidigt, säger Mats Alvesson.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här