Digitalisering Det här gör svenska Google på sin ”fria tid” Den självkörande bilen togs fram av Google-anställda på den tid de får utveckla ”vad de vill”. Men vad har de på Google i Sverige gjort för egna projekt? Lite av varje, visar det sig. Helen Ahlbom Publicerad 25 okt 2012 kl 10.03 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons Säg Google, och de flesta ingenjörer har hört att de anställda på sökjätten får använda 20 procent av sin tid till ”fria projekt”.Riktigt så är det inte, men nästan. Google har sedan länge tumregeln ”70-20-10”, och det betyder att de anställda kan jobba: Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ digitalisering karriär google Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Kinesiska framgångar för Musk – löst hinder för Teslas självkörande bilar Elon Musks blixtvisit till Kina ska ha gett resultat. Enligt medier ska flera hinder gällande Teslas självkörande bilar på den kinesiska marknaden nu vara lösta.
Snabb 5g-utbyggnad – men Sverige sena på bollen: ”Totalt förödande” 5G-utbyggnaden i Sverige har tagit fart. Varje dag sätts nya basstationer upp i landet. Men alldeles för sent, varnar kritiker.
Premium Kina slog Scania i racet om rekordmotorn: ”Snäppet före” Kinesiska bolagets dieselmotor är den första med en verifierad verkningsgrad över 53 procent. Men Scania-expert frågar sig hur den klarar utsläppskrav.