Karriär

De ska bli framtidens superchefer

Margareta Norell Bergendahl Foto: KTH
Pia Hovland Foto: Stefan Nilsson

(Uppdaterad) De är de allra främsta kvinnliga teknologerna på KTH. De har ledarskap för ögonen när de tävlar om priset Future Female Leader Award. En av dessa 20 kommer att vinna.

Publicerad

- Vi vill lyfta fram den kvinnliga kompetensen som vi utvecklar på KTH. Framför allt tror jag att de här damerna blir inspiration för dem som kommer efter, säger professor Margareta Norell, vice rektor på KTH.

Det är tioårsjubileum och det firar Future Female Leader Award, FFLA, genom att dubbla insatserna och nominera 20 kandidater till priset som KTH:s bästa kvinnliga teknolog.

Att fråga kvinnorna om de har siktet inställt på ledarskap är överflödigt, det är ju därför de är utvalda.

- Med en civilingenjörsexamen får du gärna en ledarroll och jag tror att de flesta här har erfarenhet av att vara ledare, säger Johanna Wiklund, som bland annat har tränat basketlag och gått ledarskapskurser.

19 av de 20 nominerade är denna dag på studiebesök hos sponsorföretaget Electrolux. Teknologerna är engagerade och ställer nyfikna frågor om såväl teknik som affärstänkande och företagskultur.

Deltagarna säger att de ser det mer som en kul grej än tävling och konkurrens. Det är speciellt att träffas ett stort gäng tjejer, en ovanlighet på KTH, där 70 procent av teknologerna är män. En del av tävlingsdeltagarna har nominerat varandra. De är samtliga aktiva på fler sätt än i sina studier och har träffats i olika kårsammanhang.

Nätverket Carpe Competencia grundades 2003 av kvinnliga KTH-studenter. De instiftade utmärkelsen Future Female Leader Award som KTH sedan tog över.

Catharina Larsson vann 2011, hon är inne på den sista av de tre traineeplatserna, som är priset. Eftersom hon är på Electrolux vill hon förstås passa på att träffa kvinnorna. För henne har priset framför allt inneburit att hon har breddat sin kompetens. Programmering är fortfarande det stora intresset, men nu kombinerat med marknadsföring och försäljning.

- Ingen roll jag hade tänkt mig själv i innan jag vann den här tävlingen.

Det är ungefär 20 procent kvinnor på toppchefsnivå på Electrolux.

Anna Baecklund vill veta hur det är med föräldraledighet.

- Jag vill jobba mycket och åstadkomma något, men om jag väljer att skaffa barn vill jag inte kunna ta ledigt en vecka bara, säger hon.

Och jodå, det är bara bra, vittnar Helena Gedda på globala marknadsavdelningen och klappar sig på gravidmagen. Företaget betalar mellanskillnaden mellan Försäkringskassans ersättning och lönen upp till 80 procent.

Pia Hovland blev rekryterad under sin föräldraledighet. Det berättar hon som exempel på att företaget inte diskriminerar kvinnor, utan gärna ökar antalet i ledande roller på alla möjliga sätt utom kvotering. FFLA är ett utomordentligt initiativ, tycker hon, det finns för få kvinnor som går vidare från tekniska utbildningar till tekniska yrken.

- Vår strategi och affärsmodell bygger på innovation. En diversifierad miljö driver innovation mycket mer än en konform.

KTH:s Margareta Norell tycker att partnerföretagen vore ännu smartare om högsta ledningen medverkade när företaget tog emot FFLA-kandidaterna. Det skulle signalera att det här är en strategisk kvalitetsfråga.

Sponsorföretagens plan för att locka fler kvinnor

• Electrolux vill öka andelen kvinnliga ledare som är runt 20 procent. Externa rekryterare avkrävs kandidater av bägge könen.

Sandvik jobbar efter idén att heterogena grupper är mer lönsamma. Mätbara mål ska öka andelen kvinnor generellt och i ledande positioner framförallt.

• Skanska arbetar systematiskt med att öka andelen kvinnor på ledande nivå genom både rekrytering och befordran. Nätverk för kvinnor på ledande nivåer samt mentorer.

• Teliasonera har performance management, karriär- och ersättarplanering. Relativt hög andel kvinnor, 34 procent, ledande befattningar. Tre kvinnor i koncernledningen, en leder ett affärsområde.

• Scania uppmuntrar kvinnligt chefskap. Långsiktig kompetensförsörjning är en av de viktigaste framtidsfrågorna.

• Astra Zeneca låter seniora chefer inspirera talangfulla kvinnliga anställda att vilja och våga bli chefer. 43 procent kvinnliga cheferna inom Astra Zeneca Sweden Operations.

• Ericsson ser jämställdhetsarbete som ett övergripande tänk i alla processer. Det finns också särskilda initiativ för kvinnliga ledare i form av ledarskapsprogram och nätverk. 30 procent av koncernledningen är kvinnor.

• Fortum tror på mångfald för en kreativ arbetsmiljö och ett framgångsrikt företag. En jämnare fördelning av kvinnor och män på alla nivåer är fokusområde och mål. Andelen kvinnor på ledningsnivå är 34 procent. .