Karriär

Bli inte puckopackad på firmafesten

Foto: Colourbox/Alamy

Firmafestsäsongen är i antågande och det är dags att gå igenom vilka regler som gäller. Regel nummer ett är att det inte längre är ok att bli berusad och sluddra fram sanningar till chefen och arbetskamraterna frampå småtimmarna.

Publicerad

Det är Systembolagets dotterbolag IQ-initiativet AB som konstaterar att synen på alkohol förändrats under de senaste fem åren.

IQ har sedan 2010 undersökt alkoholvanor och alkoholattityder hos svenskar över 16 år och konstaterar att det blir allt mindre socialt accepterat att bli full på firmafesten men ok att vara full på midsommar.

- Vi kan konstatera att attityden till berusningsdrickande har blivit mer återhållsam sedan 2010 samtidigt som inställningen till ”vardagsdrickande” är betydligt mer tillåtande, säger IQ:s vd Magnus Jägerskog i en kommentar i den nya IQ-rapporten Alkoindex 2014.

Här är tre tydliga trender som kan utläsas i IQ:s Alkoholindex 2010-2014.

1. En mer restriktiv syn på berusning i offentliga sammanhang - på restauranger eller på firmafester. Färre anser att det är rätt och fler anser att det är fel.

2. En mer flytande eller obestämd inställning till berusningsdrickande i privata sammanhang. Det är färre som tycker det är rätt och fler som tycker att det varken är rätt eller fel.

3. En tillåtande syn på vardagsdrickande. Endast 18 procent tycker att det är fel att dricka några glas vin eller öl på restaurang en vardag.

Under de fyra första åren med IQ:s Alkoholindex pekade trenden mot en återhållsam attityd till alkohol. Den trenden bröts 2014, då synen på alkohol och berusning var mer tillåtande.

- Det är en utveckling som det finns skäl att hålla ögonen på, säger Magnus Jägerskog.

Gilla Ingenjörskarriär på Facebook

IQ Alkoholindex

  • Indexet skapas från svaren på nio frågor om vad människor tycker är rätt och fel när det gäller alkohol med betoning på berusning.
  • Frågorna ställs en gång per år och besvarar av 2000 personer, 16 år och äldre.
  • Ju högre index, desto mer återhållsam är attityden.
  • Index 2010 var 61,7 och steg till 65,6 2013. Förra året, 2014, föll det tillbaka till 64,5.
  • Datainsamlingen genomförs av Novus.