Innovation

Superdatorn tar makten från vädret

Utlämnad åt vädrets makter? Inte om The Weather Company får bestämma. Med superdatorer, smarta algoritmer och enorma mängder data hjälper de företag och privatpersoner – i ur och skur.

Publicerad

Som så många av oss talar Alex Rutter gärna om vädret. Till skillnad från många av oss är det hans jobb att göra det.

– Allt vi människor gör påverkas av vädret. Tänk på din morgon. Vädret avgjorde vad du tog på dig, om du gick eller tog bilen till jobbet och, undermedvetet, vad du åt till frukost.

Vänta nu. Vad jag åt till frukost? Alex Rutter skojar inte. Och han har väderdata som ska ge understöd åt den typen av påståenden. Massor av data. Alex Rutter är Europachef för IBM-ägda The Weather Company, som samlar in 400 terabyte om dagen. Informationen bearbetas och analyseras med maskininlärningsalgoritmer på IBM:s superdatorer. Ut spottas 25 miljarder väderprognoser till 2,2 miljarder platser – varje dygn. Det spelar ingen roll var du befinner dig på jordklotet: du är aldrig längre än 500 meter från The Weathers Companys närmaste prognos.

Men vad har det med mat att göra? Jo, när man parar väderdata med köpbeteenden träder vissa mönster fram.

– Ta soppa till exempel, det är ett ganska känslomässigt köp. Det säljs egentligen bara mellan 4 och 6,5 grader, säger Alex Rutter, varpå jag skrattar högt.

– Har man sett, du skrattade också. Jag hade fått höra att svenskar inte skrattar, men alla jag berättat det för har skrattat åt det här.

Men återigen, Alex Rutter skojar inte. The Weather Company genomförde nyligen en reklamkampanj med soppspecialisterna Campbells. Reklamen aktiverades bara om kunden befann sig på en viss plats under en viss väderlek. Då kunde en interaktiv annons synas på telefonen. Användaren om-bads skriva vad den var sugen på att äta och sedan skapade Watson – IBM:s kända artificiella intelligens – ett recept (som förstås innehöll ingredienser från Campbells).

– Väder är ett problem som kostar företag en halv biljon dollar om året. Det är kostnaden för den underprestation som kan kopplas till väder. Både Unilever och Nestlé skyllde nyligen sina senaste resultat på dåligt väder i Europa och Nordamerika. Det vi försöker göra är att ta väderleken ur ekvationen. Om de förstår vad som hänt och vad som kommer att hända kan de ta proaktiva beslut.

Några exempel på hur The Weather Company serverar väderdata till sina 3 500 företagskunder och 225 miljoner användare på deras konsumentplattformar kan du se här intill: det är stor variation på hur bolagets kunder använder informationen.

Att IBM köpte The Weather Company häromåret har bland annat inneburit att de senare fått tillgång till den beräkningskraft IBM sitter på.

– Vi har 160 forskare och gör våra egna modeller. Men att vara en del av ett företag som bygger superdatorer skadar inte. Det vi kollar på nu är hur mer beräkningskraft kan göra våra modeller ännu bättre. Och det har varit en del press kring IBM och kvantdatorer den senaste tiden. Du kan bara föreställa dig möjligheterna med att tillämpa kvantdatorer på ett problem som väder.

Varnade för orkanerna Harvey, Irma och Maria

När orkanerna Harvey, Irma och Maria drog in över den karibiska övärlden och delar av USA skickade The Weather Company ut varningar. Deras data säger dem bland annat vilka befolkade områden som kommer att drabbas, när orkanen kommer att passera och vilken risk det råder för översvämning. Alex Rutter vågar inte svära på huruvida förbättrade beräkningsmodeller – med hjälp av exempelvis kvantdatorer – kommer att göra prognoserna än mer korrekta i framtiden. Men, säger han, ”statistiskt sett” borde det vara möjligt.