INNOVATION
Saltkapslar inne i asfalten ska bekämpa halkan – och räcka i många år
Saltbil på E4:an i höjd med Ljungby.
Foto: Johan Nilsson / TT
Deras saltfylda plastkaplsar i asfalten sägs motverka isbildning ner till 21 minusgrader. Men den svenska halkbekämpningforskaren sågar initiativet från Kina: “Det bidrar med en ökning av mikroplaster i naturen”.
I Sverige kostar den statliga vinterväghållningen årligen cirka två miljarder kronor, för plogning, sandning och saltning. Trots negativa effekter på djur, människor och växtlighet i närmiljön samt rostproblem saltas ungefär en fjärdedel av de statliga vägarna. För det finns i dagsläget ingen annan metod i bruk som biter lika bra mot halka.
Trafikverket arbetar aktivt för att minska saltmängden och bara salta när de andra metoderna inte fungerar. En nackdel med sand är att den blåser bort eller körs bort av trafiken – vilket riskerar att snabbt ge en hal vägbana igen.