INNOVATION

Saltkapslar inne i asfalten ska bekämpa halkan – och räcka i många år

En saltbil i arbete på en vinterväg.
Saltbil på E4:an i höjd med Ljungby.

Deras saltfylda plastkaplsar i asfalten sägs motverka isbildning ner till 21 minusgrader. Men den svenska halkbekämpningforskaren sågar initiativet från Kina: “Det bidrar med en ökning av mikroplaster i naturen”.

I Sverige kostar den statliga vinterväghållningen årligen cirka två miljarder kronor, för plogning, sandning och saltning. Trots negativa effekter på djur, människor och växtlighet i närmiljön samt rostproblem saltas ungefär en fjärdedel av de statliga vägarna. För det finns i dagsläget ingen annan metod i bruk som biter lika bra mot halka.

Trafikverket arbetar aktivt för att minska saltmängden och bara salta när de andra metoderna inte fungerar. En nackdel med sand är att den blåser bort eller körs bort av trafiken – vilket riskerar att snabbt ge en hal vägbana igen.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här