Kometer kan ha matat den unga jorden med kol

2021-03-11 07:00
Catalina, som passerade jorden 2016, har sitt ursprung i Oorts kometmoln. Foto: Nasa/Sofia/Lynette Cook

Det flygande teleskopet har hittat rester av kol i spåren efter kometen Catalina. Fyndet stärker teorin om att jorden i ett tidigt skede kan ha fått det livsviktiga grundämnet levererat från rymden.

Nasas infraröda teleskop Sofia (the Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy) utgår från en modifierat Boeing-747 som plattform. Observationerna görs på upp till 13 700 meters höjd – i stratosfären, där man undgår 99 procent av den ir-blockerande vägg som atmosfären utgör.

Teleskopets har en diameter på 2,5 meter och kan fånga allt från stjärnors födelse till nya solsystem och svarta hål – i den långa infraröda våglängden. Under hösten upptäckte man med Sofias hjälp att vår måne har vatten på ytan. Nu har teleskopet gjort ännu en viktig observation, rapporterar Engadget.

Läs mer: Studien visar att jordens överlevnad bygger på tur

Det handlar Catalina, en komet som passerade jorden 2016. Den har sitt ursprung i Oorts kometmoln, som omger vårt solsystem – och i de kvardröjande spåren har Sofia hittat rester av kol. Nu anser Nasa att det kan ha varit liknande kometer som försåg solsystemets planeter med det kol som utgör byggstenen för växter och djur på jorden.

– Kol är nyckeln till förståelsen kring livets ursprung. Vi är ännu inte säkra på om jorden kunde ha fångat nog mycket kol på egen hand när den formades, så kolrika kometer kan ha varit en viktig källa för att leverera det viktiga grundämne som har lett fram till det liv vi känner i dag, säger Charles Woodward som är astrofysiker vid University of Minnesota.

Tack vare sina långa banor är kometerna i princip oförändrade från när de skapades, vilket kan ge forskarna en bild av det tidiga solsystemet, och enligt Charles Woodward börjar man nu komma närmare en förståelse kring hur nedlag av kometer och andra små himlakroppar på jorden kan ha bidragit till att liv uppstod.

Mer om: Rymden Komet