Klippet bevisar att hans fyrhjuling kan flyga

2019-03-20 08:05  
Foto: Ludovic Lazareth

Varje nav har en jetmotor, och när man vill flyga så vinklas hjulen ut. Nu har uppfinnaren demonstrerat att tekniken fungerar – hans fyrhjuling kan hovra. 

Den franske fordonsbyggaren Ludovic Lazareth har skruvat på en rad projekt – men hanns mest ambitiösa konstruktion hittills är Moto Volante. Förra året presenterade han skisser på sin flygande motorcykel – och det är lätt att avfärda nya fodonstyper som för tankarna till science fiction, men nu får tvivlarna stå med skammen.

Nyligen demonstrerade innovatören att hans fordon kan hovra i luften. Ludivics flickvän Vanessa agerade testpilot, och då maskinen var tjudrad till marken med säkerhetslinor tog hon sig bara en meter upp i luften. Se klippet nedan.

Faktum är att det rör sig om en blandning mellan en mc och en fyrhjuling. Moto Volante tycks förverkliga det som Goodyear ännu bara dagdrömmer om inför framtiden. Däcktillverkaren visade nyligen upp hjulkonceptet Aero där fälgen inkorporerar fläktblad, och tanken är att hjulen på en hypotetisk flygande bil ska kunna vinklas ut och tjäna som propellrar.

Inbyggd fallskärm vid nödsituation

För att nå lyftkraften krävs dock en rad tekniksprång kring batterier och motorer.

Hur har då fransmannen lyckats med en liknande dubbelfunktion? Han har byggt fyrhjulingen runt en Maserati-motor på 470 hk, och i navet på varje hjul sitter en jetturbin från Jet Cat, god för 96 000 rpm. Lyftkraften kan förstärkas med ytterligare två jetmotorer som placeras centralt i chassit.

Läs mer: Han flyger till affären i sitt badkar

När man vill gå från att rulla till att flyga så får man köra åt sidan till en lämplig plats för avfärd. Med ett knapptryck vinklas hjulen ut av hydraulik, och efter en minuts uppvärmning av jetmotorerna så bär det av. Enligt uppgift ska hela motorcykeln inte väga mer än 140 kg, och motorerna sägs ge en lyftkraft på 240 kg. Och om något skulle gå åt skogen så har varje hjul en inbyggd fallskärm.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt