Forskarnas uppfinning kan rädda dieseln

2018-03-23 15:18  
Foto: Loughborough University

Dieselförbud hägrar i världens städer – men nu har brittiska forskare utvecklat en lösning som gör avgaserna rena. I det första testet fångade systemet 98 procent av bilens NOx. Tekniken kan lanseras inom två år.

Regeringen har gett de svenska kommunerna rätt att införa miljözoner, och från 2022 kan dieselbilar som inte uppfyller Euroklass 6 förbjudas i de stadskärnor som så önskar. Målsättningen är en renare luft i städerna, och det man främst jagar är kväveoxider (NOx). Men nu har brittiska forskare tagit fram teknik som kan innebära en comeback för bränslet.

Många av dagens dieselbilar använder redan vätskan AdBlue för att fånga kväveoxider. Under hög värme bryts urean ned till ammoniak, och i processen omvandlas en del av kväveoxiden till ofarligt vatten och kväve. Tekniken kan dock inte ta hand om all NOx, och AdBlue tappar bland annat i effektivitet när bilen står i köer och avgaserna blir kalla.

Vid Loughborough University har man utvecklat systemet ACCT (ammonia creation and conversion technology). I en kammare monterad på avgassystemet konverteras AdBlue till en ammoniakrik ACCT-vätska. Som i en vanlig SCR-katalysator bryts kväveoxiden isär till vatten och kväve – den stora skillnaden mellan de två systemen är att ACCT-vätskan fortsätter att vara högeffektivt även vid de låga avgastemperaturer som är en utmaning för dagens system.

Läs mer: VW-topp spår renässans för dieselmotorn

De första testerna av den nya tekniken gjordes med en Skoda-taxi i stadstrafik. Resultaten visar att ACCT-systemet kan fånga 98 procent av den NOx som kommer ur avgasröret – jämfört med 60 procent för dagens Euro 6-system på samma bilmodell. Vid försöket hade forskarna inte haft möjlighet att finjustera ACCT-systemet, och nu börjar experter tala om ”nära nollutsläpp”.

Tekniken är enkel och billig. Föga överraskande har stora delar av bilindustrin sina blickar riktade mot universitetet, och enligt Autocar tror forskarteamet att en kommersiell produkt kan finnas på marknaden inom två år, om de får rätt stöd. Förmodligen kommer de inte sakna resurser.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt