Karriär

Uppsagd Volvo-konsult: ”Vi försöker hjälpa varandra”

Cassandra Köbbel, egenföretagarkonsult som över en natt blev av med uppdraget hos Volvo Penta. Foto: Privat

AB Volvo sa upp 5 000 konsulter över en natt. Automationsingenjören Cassandra Köbbel är en av dem. ”Jag förvånas över hastigheten i allting”, säger hon.

Publicerad Uppdaterad

I fredags meddelade lastbilstillverkaren AB Volvo att de säger upp samtliga ungefär 5 000 konsulter och bemanningsanställda. Majoriteten hör till den sistnämnda kategorin, har presschef Claes Eliasson sagt till SVT Nyheter. Övriga 20 000 anställda korttidspermitteras och verksamheten kommer i princip att upphöra helt under några veckor.

En av de drabbade är Cassandra Köbbel. Hon har lång erfarenhet från Volvokoncernen, både som anställd och som konsult. Sedan efter semestern har hon arbetat som konsult på marinföretaget Volvo Penta i Göteborg. I fredags fick hon liksom många andra beskedet att hennes avtal är uppsagt.

– Jag hade precis fått förlängt och skulle arbeta kvar året ut. Men på grund av coronapandemin permitterar de all sin personal. Att även vi konsulter sägs upp verkar ha med regeringens stödpaket att göra. Enligt vad jag har förstått av informationen får de inte ha några konsulter för att ta del av det. Därmed sa de upp alla konsultavtal på dagen, säger hon.

Automationsprojekt hos Volvo Penta

Cassandra Köbbel har i sin konsultroll jobbat med automationsprojekt på Volvo Pentas utvecklingsavdelning. Hon bedriver sin verksamhet i eget bolag. För att komma in på en jätte som Volvokoncernen krävs dock ett ramavtal. Därför har hennes bolag ett avtal med det större konsultbolaget Devport som i sin tur har avtal med Volvo Penta.

I avtalet med Devport har hon egentligen en månads uppsägningstid. Men beskedet just nu är att hon trots detta står utan uppdrag från och med i dag, onsdag.

– Det är egentligen lite märkligt. Devport hänvisar till att avtalen är uppsagda på force majeure-liknande sätt. De här omständigheterna gör att de liksom jag är väldigt mån om relationer och inte argumenterar i onödan. Alla vill komma tillbaka in i affärerna, säger hon.

Även Devport försöker dock hjälpa till med nya uppdrag, fortsätter hon.

– Det många oroar sig för nu är Volvos långa betaltider på 90 dagar. Så länge vi får betalt i tid för det vi arbetat så ser det bättre ut. Förhoppningsvis kanske min verksamhet inom coachning kan hjälpa till i industrin nu när många har det tufft.

Vad innebär det uppsagda avtalet för dig?

– Antingen får jag anmäla mig till a-kassan och skriva in mig som arbetslös på arbetsförmedlingen. Jag är med i facket så jag har de garantierna. Men det innebär i så fall att jag inte kan bedriva någon som helst verksamhet i bolaget utan måste lägga det vilande.

– Alternativt korttidspermitterar jag mig själv. Tillväxtverket kommer kanske tillåta detta för småföretag. Men då förlorar jag väldigt mycket pengar. Det bästa vore om jag hittade nya uppdrag. Men jag är ju knappast ensam om att vilja göra det just nu, säger hon.

Allt har gått mycket snabbt

Hon konstaterar att allt har gått mycket snabbt och att det är svårt att ta in allt som hänt på så kort tid. Hon har kontakt med andra enmansföretagare som sitter i samma eller en liknande situation.

– Vi försöker hjälpa varandra, bland annat genom att läsa på om vilka olika regler som gäller. Vi gör ju allt själva i våra bolag och har varken HR- eller ekonomiavdelning, säger Cassandra Köbbel.

Korttidspermittering, eller korttidsarbete som det egentligen kallas i dag, infördes nyligen av regeringen som ett sätt för arbetsgivare att tillfälligt skicka hem personal utan att det gröper ur plånboken fullständigt för de anställda.

Stödet kommer att gå att söka från den 7 april men tillämpas redan från den 16 mars. Det är indelat i tre nivåer (se faktaruta).

Enskilda firmor omfattas inte av korttidsarbete

I dagsläget gäller stödet endast anställda vilket innebär att ensamföretagare med enskild firma inte omfattas. Tillväxtverket, som hanterar stödet, för just nu dialog med regeringen kring hur även ensamföretagare som drabbas av coronavirusets konsekvenser kan få stöd.

Men är det verkligen nödvändigt att säga upp alla konsulter för att få ta del av regeringens stödpaket? AB Volvo har uppenbarligen kommit till den slutsatsen. Claes Eliasson betonar även detta för SVT.

Konkurrenten Scania har dock inte dragit den slutsatsen ännu, och hoppas ändå ta del av stödpaketet på liknande vis som AB Volvo. Presschef Hans-Åke Danielsson säger att av de omkring 16 000 medarbetarna i Södertälje är cirka 1 200 konsulter. Men läget är mycket osäkert.

– Det faktum att Scania från och med idag inte kan tillverka några fordon på grund av komponentbrist och den allmänt stora osäkert som råder om den framtida efterfrågan leder givetvis till en kraftig inbromsning även när det gäller projekt där konsulter anlitas. Jag kan i nuläget dock inte redogöra i detalj för konsekvenserna för de drygt 1 000 konsulter som vi har i Södertälje och ber att få återkomma senare i veckan, säger han.

Sveriges Ingenjörer: Allt är väldigt osäkert

Heléne Robson, chefsjurist på fackförbundet Sveriges Ingenjörer, konstaterar att olika bolag gör olika tolkningar av stödpaketets villkor. Hon betonar även att det ännu inte har riksdagsbehandlats och kan komma att justeras jämfört med hur det ser ut just nu.

– En av förutsättningarna i propositionen är att arbetsgivaren måste ha använt sig av andra åtgärder för att få ta del av stödet. Vissa företag har tolkat det som att konsultavtal måste sägas upp. Andra ber arbetstagare ta ut tid från flexkontot eller kapar andra kostnader av olika slag.

– Allt är väldigt osäkert. Vissa tar det säkra före det osäkra. Andra gör det bara för att kapa kostnader, säger hon.

Vad ska man göra som egenföretagare om man är i samma läge som Cassandra?

– Man kan hoppas att man är med i fack och a-kassa så att man får ersättningar och hjälp.

Att lägga bolaget vilande för att få ta del av a-kassa kan förstås vara ett stort avbräck men ändå det bästa alternativet för vissa, påpekar Heléne Robson. Vill man försöka driva företaget vidare kanske det går att hitta kunder i andra branscher än de mest drabbade eller försöka driva verksamheten åt ett annat håll än den egentliga kärnverksamheten.

– Man måste kanske tänka utanför boxen här. Hoppa på ett annat jobb med en annan inriktning. Är man ingenjör kan man typiskt sett arbeta i många olika branscher. Just nu är det bara panikläge. Man får kanske tänka att det här är tillfälligt och försöka hitta något annat att jobba med ett tag, säger hon.

Uppdaterad version: Heléne Robsons kommentar har justerats något för att ge en bredare bild av läget.

Så fördelas kostnaderna för nedgång i lön och arbetstid

Lönetaket för åtgärden är satt till 44 000 kronor per månad. Den som tjänar över det kompenseras alltså inte fullt ut.

Nivå1: 20 procents minskad arbetstid, 4 procents minskad lön. Arbetsgivaren står för 1 procent och staten 15 procent. Kostnaden för arbetsgivaren minskar alltså med 19 procent.

Nivå 2. 40 procents minskad arbetstid, 6 procents minskad lön. Arbetsgivaren står för 4 procent och staten 30 procent. Kostnaden för arbetsgivaren minskar alltså med 36 procent.

Nivå 3. 60 procents minskad arbetstid, 7,5 procents minskad lön. Arbetsgivaren står för 7,5 procent och staten 45 procent. Kostnaden för arbetsgivaren minskar alltså med 53 procent.