Karriär
Så undviker du att jobba till bristningsgränsen
Att jobba dygnet runt kommer inte att leda till bättre resultat. Foto: Unsplash
Riskerar du att bli en arbetsnarkoman? Då är det dags att fundera på att jobba smartare. Det kan nämligen öka produktiviteten – särskilt om du driver ett eget företag.
Många företagare jobbar hårt för att hålla sin verksamhet flytande. Men ofta är gränsen hårfin mellan att jobba tillräckligt mycket och att bli en arbetsnarkoman, där risken finns att kontroll över tiden tappas och övrigt liv får stryka på foten.
På sajten Entrepreneur listar företagaren Kevin Leys sina bästa tips för att skilja mellan överarbete och att jobba smart:
Jobba för mål
Att jobba dygnet runt kommer inte att leda till bättre resultat. Det är inte antalet timmar som definierar produktivitet eller framgång. Engagemang är viktigt, särskilt om ett företag är nystartat, men det är viktigt att ha ett arbetsschema för att undvika överbelastning som på sikt kan påverka produktiviteten. Att ha fokus på tydliga mål − och ha koll på vilka åtgärder som leder dit − är ett smartare sätt att driva ett företag.
Definiera prioriteringar
Ett vanligt misstag som arbetsnarkomaner gör är att omedelbart lösa alla problem som dyker upp. Om detta inte klaras av kan en känsla av frustration infinna sig och arbetstimmarna drar lätt iväg. För att undvika total utmattning gäller det att göra prioriteringar. Då kan du koncentrera dig på de uppgifter eller frågor som kräver akuta lösningar. Det ger möjlighet att stegvis beta av problemlistan.
Lär dig att delegera
En viktig nyckel till produktivitet är att lära sig att delegera. Genom att göra en lista över uppgifter kan du lättare prioritera de viktigaste, men också delegera till andra. På så sätt kan du fokusera på det som kräver din uppmärksamhet.
Sätt tidsgränser
Om du sätter en tidsåtgång för varje uppgift vänjer du dig vid att arbeta mer organiserat. Du kan sätta tidsgränser beroende på hur viktig en uppgift är och slösar då inte din energi på en enda sak. Här krävs en viss flexibilitet, men att kunna hantera tiden på ett smart sätt är viktigt.
Ta pauser
Unna dig pauser efter varje aktivitet. Kroppen behöver avkoppling och ditt välbefinnande ökar om du kan ägna dig åt andra aktiviteter, exempelvis träning. Den energi du får efter vila kommer att öka produktiviteten och ge dig en bättre förmåga att se viktiga aspekter av företaget.