Karriär

Målet: Fler kvinnor tar plats i startup-världen

Anna Branten. Foto: Olivia Whitehouse
Maria Norberg, Hidden Dreams. Foto: Tommy Fondelius

Flera satsningar har gjorts för att öka kvinnors företagande, ändå stannar många startup-idéer på skissbordet när finansiering uteblir.

Publicerad Uppdaterad

Få kvinnor lyckas i dag samla ihop tillräckligt mycket kapital för att kunna starta ett företag inom techbranschen. För Maria Norberg, som var med och grundade nätverket Teknikkvinnor, väcker situationen en känsla av hopplöshet men också kämpaglöd. Hon har nu lämnat vd-rollen på Teknikkvinnor för att jobba mer med att få riskkapital till startups med kvinnliga grundare.

– Jag har jobbat med de här frågorna i så många år och jag skulle ju vilja se en snabbare utveckling och förändring både på strukturell nivå och för personer som investerar pengar. Men vi behöver också förändra den allmänna bilden av vad ordet entreprenör och startups innebär.

Hon syftar på den djupt rotade bilden av framgångssagor som Facebook, Apple och Spotify med manliga grundare i spetsen.

– Den här bilden av den ensamma, starka, riskbenägna hjälten kan påverka att kvinnor i lägre utsträckning vilja driva ett bolag. Men alla bolag blir inte unicorns och det är inte heller den enda bilden av vad investerare ser som ett bra bolag.

Lyssna på Ny Tekniks podcast med Katrine Marçal: Vilka får uppfinna världen?

Snedfördelning förstärks och idéer förverkligas inte

När kvinnor inte ges möjlighet att förverkliga sina företagsdrömmar förstärks inte bara snedfördelningen av makt och inkomster, menar Maria Norberg. Det innebär också att produktidéer, som exempelvis riktar in sig mot kvinnors hälsa, aldrig når marknaden.

– Jag tror att en viktig faktor är att de som sitter och bedömer vad man investerar i, eller inte, oftast är män. Ämnen som män har svårt att relatera till tror jag absolut inte får möjlighet att blomstra som de skulle kunna göra.

Som operativ chef och partner i riskkapitalfonden Hidden Dreams har hon det ambitiösa målet att förändra branschen i grunden. Fonden är inriktad på att fånga upp dolda problem inom verksamheter, exempelvis upphandlingar eller produktcertifikat som kan förenklas genom digitalisering.

– Det här öppnar möjligheten att vem som helst kan vara en del av startup-världen, även personer som inte tänker på sig själva som entreprenörer.

”Finns massor med kvinnor som inte nås”

I bedömningen av projekten kommer uppgifter om kön och bakgrund in sent i processen.

–  Vi har då möjlighet att vara så rationella och fördomsfria som möjligt kring de problem vi väljer att ta vidare.

Men på hemsidan syns mest leende män, något som speglar att 80 procent av de hittills startade bolagen inte har grundats av kvinnor.

– Den siffran visar att vi har en potentiell utveckling att göra. Men ett av våra prioriterade områden är att nå ut till en bredare målgrupp med riktad kommunikation. Vi tror att det finns massor med kvinnor som sitter med dolda problem men som i dag inte nås, säger Maria Norberg.

Andelen kvinnor ökade från 5 till 40 procent

Även Anna Branten ser anpassad och riktad kommunikation som en nyckel för att öppna dörren för fler kvinnor. Hon driver bolaget Institute For Transition inriktat på organisationsutveckling, men har en bakgrund hos inkubatorn Ideon Innovation i Lund.

När hon tillträdde som vd 2016 var andelen kvinnliga entreprenörer där bara 5 procent. Förklaringarna kretsade kring att kvinnor inte var intresserade av att driva startups eller att idéerna inte höll måttet.  

– Indirekt handlade det om att kvinnor inte platsade i inkubatorerna. Det här ville vi utmana, säger Anna Branten.

En enkel åtgärd blev att byta ut hemsidans bilder för att bättre signalera jämställdhet och fikonspråk om techbranschen ersattes av tydligare beskrivningar av företagande. Samtidigt sågs egna strukturer och fördomar över.

I stället för att vänta in att kvinnorna själva skulle söka sig till inkubatorn sökte man upp målgruppen. Resultatet blev att andelen kvinnliga bolag i inkubatorn ökade till nästan 40 procent.

– På väldigt kort tid lyckades vi få en anstormning av kvinnor som var jätteintresserade av vad vi hade att erbjuda. Vi kunde alltså checka av boxen att kvinnor finns och att de hade otroligt intressanta affärsidéer.

Rapport: Kvinnligt företagande lägre än i statistiken

Samtidigt som Anna Branten såg att det går att förändra situationen tycktes det kvinnliga företagandet totalt i Sverige stå och stampa. För att identifiera eventuella luckor och hinder ville hon borra djupare i frågan, till exempel hur kvinnligt företagande mäts.

Med utgångspunkt i tidigare forskning och studier har hon med stöd av Vinnova tagit fram en rapport som släpptes 18 februari. Den visar att den officiella statistiken, däribland från Statistiska centralbyrån att kvinnor utgör cirka 30 procent av företagarna i Sverige, inte ger en rättvisande bild.

Där ingår nämligen även kvinnliga vd:ar utan ägande och grundare av enskilda företag som inte lever på inkomsterna. När dessa kategorier plockas bort hamnar kvinnligt företagande på ungefär 17 procent, enligt uppgifter som rapporten redovisar.

”Finns de som vill göra på annat sätt”

För renodlade tillväxtbolag som grundas och drivs av kvinnor saknas helt statistik, enligt Anna Branten. Hon är bekymrad över situationen.

–  Om vi inte vet hur många kvinnor som finns i systemet kan vi inte heller mäta effekter av de insatser som görs. Det är ett jättestort problem och statistiken behöver ses över.

Hon anser också att synen på företagande måste förändras. Här ingår att komma bort från uppmaningar att kvinnor måste våga ta plats och bete sig mer som män för att fånga riskkapitalisternas öron.

– En del har lättare att anamma den retoriken och bli en i gänget. Men sen finns också de kvinnor som vill göra saker på andra sätt och det är dem vi behöver nu, inte minst med tanke på den omställning och klimatkris vi står inför.

Anna Brantens rapport går att beställa via mejl.

En procent av riskkapitalet går till kvinnor

En granskning som DI Digital gjorde 2020 visar att bara en procent av det riskkapital, drygt 27 miljarder kronor, som investerades under 2019 gick till techbolag grundade av kvinnor.

Sex procent gick till blandade team och resten investerades i bolag grundade av män.