Karriär

Lönen inte viktigast när vi byter jobb

Lönen är inte viktigast när vi byter jobb, enligt Ewa Helander. Bilden är ett montage. Foto: Privat samt MARTIN PHILBERT / Image Source / IBL Bildbyrå

Det visar sig att en fet lön inte kan kompensera för vantrivsel – i alla fall om man frågar karriärcoacher. Avsaknad av utveckling, dåligt ledarskap och monotona arbetsgifter väger långt tyngre när det är dags att byta jobb.

Publicerad

Det låter kanske som tomt prat, men lönen är faktiskt inte den viktigaste moroten när svenskarna jagar nya arbetsgivare. Tillsammans har de tre kollegorna på Karriärcoacherna hjälpt hundratals svenskar på resan mot en ny anställning. Vilka är då de vanligaste skälen till att man överger sitt gamla jobb? Ewa Helander avslöjar att pengarna hamnar långt ned på listan.

– Lönen kommer i stort sätt aldrig högst upp. Man ska naturligtvis ha en lön man är nöjd med, men en högre lön är väldigt sällan skälet till att man kontaktar oss. Det rör sig i så fall om att andra har fått en högre lön och att man därför känner sig orättvist behandlad, säger Ewa Helander.

Högst upp på listan placerar coachernas klienter att jobbet ska vara utvecklande, meningsfullt och stimulerande. Väldigt ofta handlar missnöjet om företagskulturen, eller att man inte kommer överens med chefen.

– Bra ledarskap placeras väldigt högt upp. Man vill ha en lyhörd chef, och många säger ”jag vill bli sedd”. Det handlar inte om att man ska bli veckans medarbetare, utan att man regelbundet får höra att man gör ett bra jobb. ”Jag vill att min chef ska visa uppskattning och ha förtroende för min kompetens”. Många chefer missar det här, säger hon.

Dålig kommunikation är en annan sak som många irriterar sig på. Det kan till exempel gälla allt från en utannonserad implementering som hela tiden skjuts upp – till tystnad från chef eller ledningsgruppen, fast att alla vet att någon form av omställning är i antågande.

– Ofta vet medarbetarna att något är på gång, och det skapar en enorm stress. När ”viskningsleken” uppstår så måste cheferna bemöta ryktena direkt genom att ge information, säger hon.

– Kommunikation handlar också om respekt, att vara rak och tydlig, och hålla det man lovat. Många upplever konflikträdda chefer som ett problem. Det är också viktigt att man som chef har respekt för hur de anställda upplever saker, säger Ewa.

Ett annat problem som får folk att söka sig vidare är det faktum att man har gjort samma sak för länge, eller att man inte kommer överens med kollegorna.

Självfallet ska man veta vilken lön man vill ha, men de som bortser från allt annat blir sällan långlivade. Ewa Helander anser att arbetsplatsens jobbvärderingar måste stämma överens med dina egna jobbvärderingar och inre värderingar.

– Det kan handla om rättvisa, respekt för andra, eller generositet. Men man ska också ta reda på sina värderingar kring jobbet i sig, om jag vill jobba mycket självständigt eller mer i team – eller ha nära till jobbet, säger hon. 

Coachen trycker dock på att du inte ska ta några överilade beslut. Tänk först, byt arbetsgivare sedan.

– Jag har jobbat som rekryteringskonsult och då upptäckte jag att många bytte jobb i panik – men de visste inte vad de ville, eller vart de ville komma. Då blir det lätt fel. Man måste ta reda på vem man är, vad man vill, vad man är duktig på – och även vad andra anser att man gör bra, säger Ewa Helander.

Checklista:

  1. Stämmer jobbets värderingar med dina värderingar? Prioriteras teamkänsla, bra ledarskap, utveckling, hög lön? Passar jobbet in i det liv jag lever?
  2. Kolla upp företaget – vad man skriver på nätet. Har de hög personalomsättning? Prata med anställda. Kolla om du känner någon på Linkedin som kan introducera dig för en person som jobbar på företaget.
  3. Vad vill du ha svar på? Förbered dig med frågor. Du ska givetvis inte vara en kravställare, man ska ha en ödmjuk balans. En bra fråga är: ”Utveckling är viktigt för mig – hur ser ni på det?”. Det visar intresse och engagemang.
  4. Be att få träffa de kollegor du ska jobba med. Låt dem visa runt dig. Känn lite på dem avseende företagskultur. Vill jag jobba här med de här människorna?
  5. Det handlar inte bara om huruvida förstaget vill ha dig – du ska vilja jobba där. Båda ska välja varandra.
  6. Ett vanligt misstag i ansökningsbrevet är att man bara skriver om ”vad jag har gjort” och ”vad jag vill”. Du ska berätta vad du kan göra för företaget – de kunskaper och färdigheter som kan komma dem till gagn? Du är din egen säljare, och företagets grundfråga är ”vad kan du göra för oss?”. Berätta varför du är en tillgång.