Karriär

Lista: Orden du ska undvika på Linkedin

Foto: Alamy

Din Linkedin-sida är som en annons: den säljer dig som person. Därför ser de smarta till att hålla den attraktiv. Men även om det är lockande, se till att inte använda de bannlysta orden.

Publicerad

Linkedin är ett bra socialt verktyg när det kommer till att nätverka professionellt. Man kan på bästa plats se till att lyfta fram sina styrkor och visa på bedrifter, samtidigt som detta blir sökbart för de personer, företag och beslutsfattare som man vill nå.

Men även om det ibland kan vara väldigt tufft att beskriva sin egen person och goda sidor i ord – är det mödan värt att ägna lite mer tankeverksamhet åt det.

Allt för ofta använder sig folk av helt värdelösa klichéer. De skriver saker de sett andra skriva, eller saker som de tror att någon tycker är betydelsefullt. Som ”resultatinriktad och effektiv”, eller varför inte ”kreativ och gillar att ha många bollar i luften”. Men beskriver sådant här verkligen dig? Din unika person.

Läs mer:

Att ha många bollar i luften, järn i elden eller indianer i kanoten kanske var ett lustigt sett att beskriva multitasking förr. Men varför låta slitna beskrivningar eller parafraser få regera när det finns mycket bättre ord att använda?

Svenskan (som språk) kanske inte är lika omfångsrik som engelskan, men den är fortfarande fylld med variation och nyans.

Istället för att försöka stapla högtravande ord om din egen förträfflighet, se till att plita ned det som beskriver din unika person. Få fram din berättelse, för troligtvis är den mer levande än det personlighetsintetsägande ”resultatinriktad och effektiv” som många envist fortsätter att skriva.

Här är några ord som du verkligen bör undvika eller ersätta när det kommer till att beskriva och förklara för betraktaren vem du är:

1. Innovativ

2. Nytänkande

3. Visionär

4. Smart

5. Strategisk

6. Talangfull

Vad är det dessa ord (bland andra) har gemensamt? Jo, det är beskrivande på ett sätt som man själv inte bör använda när man talar i egen person. Absolut positiva, men de är ord vi använder när vi beskriver andra. Dessutom är det ord som för det mesta definieras av mottagaren.

Läs mer i guiden:

Har mattan ryckts undan? Blir det många hål i profilen? Om detta är fallet så är det nog bäst att göra om din presentation helt och hållet – och troligtvis så var den ändå rätt kass.

Se nu till att skriva den på ett sätt som beskriver dig och det du åstadkommit, med dina egna ord. Sedan är det upp till läsaren. En intresserad läsare kommer att se din briljans – och detta snabbare än om hen varit tvungen att plöja igenom en rad floskelmeningar med ”skrytadverb”.