Experten: Så maxar du din Linkedin-profil

2017-11-16 12:01  
Charlotte Hågård Foto: Piotr Malczyk / Alamy

Linkedin är ett otroligt verktyg, som samtidigt skapar osäkerhet. Enligt karriärutvecklaren Charlotte Hågård är en stor del av användarna fortfarande noviser.”Det är som ett modernt rolodex och kontaktregister, men där många inte tar hand om sitt varumärke, säger hon.

Du har säkert en profil, men hur mycket använder du Linkedin? Det sociala nätverket blir en allt viktigare del av presentationen av dig som yrkesperson. Men trots detta är det allt för vanligt att man skapar en profil – för att sedan inte använda den.

– Linkedin är i vissa avseenden som en stor kyrkogård där många inte tar hand om sin sida. För fyra-fem år sedan var det mycket av en CV-databas, men så är det inte i dag. Numera är det ett viktigt verktyg som kopplar ihop människor med affärer och möjligheter, säger Charlotte Hågård, karriärutvecklare och expert på Linkedin.

I ryggen har hon en lång erfarenhet som coach och författare, med böcker om CV och hur man söker jobb. Den senaste boken handlar om hur man sticker ut på Linkedin, och hennes egna erfarenheter är ett tydligt exempel på hur viktigt nätverket har blivit.

– Jag blev kontaktad av en amerikansk journalist som skulle skriva om framtidstrender för CV. När jag frågade hur hon hittad mig sa hon: ”Det var inget svårt, jag slog in CV+expert på Linkedin och du hamnade överst av miljontals träffar”. Man ska veta att Linkedin är en stor sökmotor – precis som Google.

Läs mer: Linkedin-orden som visar att du är en ledare

Men hur gör man då för att sticka ut på Linkedin? Enligt Charlotte så gäller det att först och främst ställa sig själv tre frågor: Vad är ditt mål? Varför är du på Linkedin? Vem vill du kommunicera med? Vem vill du ska hitta dig?

– Framgångsfaktorerna för att lyckas är din profil, din aktivitet och ditt nätverk. För att sticka ut så finns det fem ställen där du ska ”branda” dig själv och där du kan jobba med sökord, säger hon.

Med sökord menar Charlott de typer av ord som eftersöks av rekryterare och andra som är på jakt efter en viss kompetens. De fem ställena är den rubrik du använder i profilen, sammanfattningen, samt fälten för erfarenhet, utbildningar och kompetenser.

– Det är viktigt att veta att man på Linkedin söker på kompetens eller funktion, inte på personliga egenskaper. Så är även Linkedins algoritmer uppbyggda. Att använda handlingsverb för att beskriva dig själv är bra och är sådant som du kan imponera på folk med när de väl har hittat din profil – men det är inget som bidrar till att du sticker ut.

De som tycker om att vara unika i sin beskrivning bör enligt Charlotte akta sig. Allt för kreativa benämningar straffar sig då de inte kategoriseras rätt.

– När du skriver in kompetenser eller erfarenheter, använd de som Linkedin föreslår. Det är dessa som rekryterare och andra använder.

En annan sak som Charlotte tycker är viktigt för de som vill sticka ut är att vara aktiv.

– Att bara ha en profil är rätt dött. Många är nervösa och vet inte riktigt vad de ska använda Linkedin till. Men om du vill nå ut är nätverkande viktigt. När du bygger ett varumärke är det viktigt att du vårdar det. Att aldrig uppdatera eller att vara inaktiv är fel. En annan sak som gör att man syns är att man kan bidra i nätverket. Man får inte vara en roffare som bara vill ha fördelarna, utan för att nå ut måste man kunna dela med sig – och det här är något som gemene man inte har koll på, säger Charlotte Hågård.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Ingenjörsbarometern

Ingenjörsbarometern logo

Ingenjörsbarometern rankar de attraktivaste arbetsgivarna. Undersökningen bygger på svar från nästan 14 000 ingenjörer.

Om Ingenjörsbarometern

Här är topp 10 2016:

  1. Google
  2. Tesla Motors
  3. Volvo Cars
  4. IKEA
  5. ABB
  6. Scania
  7. Apple
  8. Ericsson
  9. Saab
  10. Sweco

Aktuellt inom

Ledarskap