Industri Vibration lossar lasten När tåget kommit i position hjälper vibratorn till att tömma lasten med hjälp av vibrationer och slag mot godsvagnen. Foto: G. Rúnar Gudmundsson – För att tekniken ska fungera krävs det dels en balans mellan maskinens övre vibratordel och den nedre delen som fungerar som tyngd och motvikt. Dels måste rätt frekvens ställas in för lasterna, säger Björn Åström, projektledare inom sektionen för logistikprojekt på LKAB. Foto: G. Rúnar Gudmundsson Att från en godsvagn lossa malmgods på 100 ton är en utmaning. För att förenkla processen har LKAB skakat fram en ny vibratormaskin. Stefan Nordberg Publicerad torsdag 23. maj 2013 - 06:30 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons När LKAB fraktar malm på tåg är lastandet och lossandet av godset några av de stora utmaningarna. En lastning kan ta cirka 40 minuter och en lossning cirka 60 minuter. Varje störning kan leda till kostsamma förseningar. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ lkab industri gruva
KARRIÄR Bli ingenjör eller driva startup? – 20-åringen dubblerar Janna Naser valde att studera på Chalmers samtidigt som hon driver en startup i utvecklingsfas. ”Jag kommer alltid att prioritera bolaget”
ELBILAR Lista: Här är elbilarna som har framtidstekniken – redan nu Tekniken V2G ska kunna ge bilägare möjligheten att tjäna pengar på sitt fordons batteri. Men vilka modeller har detta redan nu?
FORDON Teslas självkörande bil är ännu en gång alldeles runt hörnet En robottaxi för två och en robotbuss för 20. Det är Teslas senaste drag i jakten på att sätta verkligt självkörande fordon på vägarna.