Industri

”Skräp-dna” nytt vapen mot barncancer

Det som tidigare klassats som "skräp-dna" kan spela viktig roll för både diagnosticering och behandling av cancersjukdom hos barn. Foto: Colourbox

”Skräp-dna” kan spela en viktig roll i kampen mot den allvarliga cancersjukdomen neuroblastom hos barn. Bakom upptäckten ligger svenska forskare.

Publicerad

Neuroblastom (nervvävnadstumörer) är den tredje vanligaste typen av cancer hos barn. I Sverige drabbas ett 20-tal barn per år. De flesta insjuknar före två års ålder. Nu har svenska forskare upptäckt att det som tidigare klassats som "skräp-dna" kan spela en viktig roll för att både diagnosticera sjukdomen och för att avgöra hur den ska behandlas.

Vi människor har cirka 20 000 gener som var och en tillverkar ett protein. Men den stora delen av vår arvsmassa gör inte det. Den delen (98,5 procent) har tidigare kallats skräp-dna. Men i takt med att ny utrustning för att analysera vårt dna har kommit ut på marknaden har forskarna upptäckt att det inte alls handlar om skräp utan om gener som innehåller ritningen till tiotusentals små och långa molekyler, som inte producerar proteiner utan utför andra viktiga biologiska funktioner. Dit hör NBAT-1 som finns i cancercellen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader

Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.

Kom igång nu →

Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.

Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här