Hållbar industri
SKF lanserar "banbrytande innovation”
Strax före jul kunde Ny Teknik avslöja att SKF utvecklat ett helt nytt smart lager, som internt beskrevs som en revolution. Nu presenterar bolaget för första gången sin hemliga produkt.
Redan i december kunde Ny Teknik berätta att SKF utvecklat ett nytt smart lager, som FoU-chef Alan Begg beskrev som ett stort genombrott. Den gången ville han inte ge fler detaljer.
I dagens pressrelease lanserar SKF sitt nya smarta lager och kallar det för ”en banbrytande innovation”.
SKF Insight är ett lager med inbyggda sensorer och elektronik, som kontinuerligt meddelar hur lagren mår, eller ”drifttillståndet” som SKF väljer att kalla det.
Informationen kommuniceras via trådlös teknik, som också är inbyggd i lagret. Dialogen fungerar även utan wifi.
-Dessa innovationer har förutsättningen att revolutionera tillståndsövervakningen av lager, säger Tom Johnstone, vd för SKF i pressmeddelandet.
Han konstaterar också att SKF:s kunder nu kan få än bättre kontroll över sina maskiners livscykel, och hävdar att det ”ger sänkta totalkostnader i kombination med högre tillförlitlighet och längre drifttid".
Utvecklingen av de nya smarta lagren startade för tre år sedan. Visionen var ett integrerat sensorpaket med egen strömförsörjning, som skulle kunna kommunicera trådlöst när någon av lagrets viktiga egenskaper försämrades.
För att åstadkomma detta har SKF:s utvecklingsingenjörer har bland annat lyckats göra vissa komponenter väsentligt mindre, och tagit fram en ny kapsel för sensorer och elektronik.
Sensorerna avläser flera kritiska parametrar i lagret, som varv per minut (RPM), temperatur, hastighet, vibration och belastning.
Tidigare lösningar har bara kunnat meddela skadar på lagret efter att de uppstått.
Med den nya tekniken går det att övervaka skador redan när den första mikroskopiska effekten uppstått, uppger SKF. Då kan kunden i god tid förebygga värre problem, exempelvis genom att tillföra mer smörjmedel och justera underhållsplaneringen.
Genom att övervaka belastningen direkt i lagret mäts dessutom den faktiska belastningen på lagret, och inte bara den belastning det konstruerats för, skriver SKF i dagens pressrelease.
-Att göra lagret till hjärnan, och hjärtat, i roterande maskiner har länge varit en dröm inom teknikbranschen och jag är stolt över att SKF är först med att genomföra detta, säger Alan Begg, FoU-chef på SKF, i pressmeddelandet