Hållbar industri
Så får bryggerijätten alltid kall öl ur kranen
En stor stark, tack!
Bättre planering ser till att drycken flödar som den ska. Sedan i höstas använder Spendrups ett nytt verktyg för att bestämma vilken servicetekniker som ska göra vad.
<p>Öltappar, kylskåp, varumaskiner. </p> <p>Spendrups tekniker runt om i landet servar allt som kyler dryck för törstiga kunder. Sedan oktober testar företaget att sköta planeringen med hjälp av ett nytt verktyg, Laps Field Service, utvecklat av Optimal Solutions i Linköping.</p> <p>Magnus Heimvik på Spendrups gillar resultatet. Just nu körs en andra pilotstudie i Storstockholm, där uppdragen för 21 tekniker planeras i verktyget.</p> <p>- Vi behöver se till att vi tar rätt jobb i rätt ordning och nu är teknikerna på plats tidigare, säger han.</p> <p>- När de manuella inslagen i planeringen blir färre går det också att hålla koll på fler uppdrag. Slutresultatet är att vi har förbättrat vår service.</p> <p>Att ha rätt tekniker på rätt plats vid rätt tidpunkt är viktigt i många branscher. För företag som säljer tjänster i stället för, eller som komplement till produkter, handlar det om att klara serviceavtal med kunderna.</p> <p>- De tajtaste serviceavtalen hos våra kunder har en inställelsetid på en timme, då gäller det att kunna planera teknikernas arbete i detalj, säger Patrik Eveborn, vd på Optimal Solutions.</p> <p>Laps Field Service kopplas till kundernas befintliga system för serviceorder. Därifrån hämtas information som exempelvis när uppdragen ska vara utförda och den beräknade arbetstiden, vilka tekniker som är i tjänst och deras kompetens, var de befinner sig och lagerstatus för reservdelar. Då finns alla förutsättningar att få servicen utförd på bästa möjliga sätt.</p> <p>Planeringen sker i realtid och systemet kan med kort varsel fördela om uppdragen, allteftersom nya trillar in. Med teknikens hjälp ökar planerarnas kapacitet rejält. </p> <p>- Tidigare kunde en erfaren planerare som jobbade direkt i systemet för serviceorder hantera 10-15 tekniker. Vårt system ökar den siffran ungefär fyra gånger, men hos några kan varje planerare hantera 80-90 tekniker, säger Patrik Eveborn.</p>
Optimal Solutions
Gör: Utvecklar mjukvara för att planera serviceuppdrag åt tekniker.
Grundat: 2006.
Anställda: 7 personer.
Kunder: I Sverige bland andra TDC och Spendrups, i Europa är Ricoh en stor kund.
Omsättning 2010: 5,4 miljoner kronor.
Resultat 2010: 650 000 kr.