I många år var Marinteknik i Öregrund ett begrepp. Det handlade då om mindre passagerarfartyg. Fartyg som uppmärksammades och såldes på export bland annat till Fjärran Östern. Men 1993 gick Marinteknik i konkurs, ett sälj och konstruktionsbolag Marinteknik Design hamnade i Hongkong.
Men nu skall skeppskonstruktion återuppstå på det gamla varvsområdet. Bakom namnet Light Craft Design Group döljer sig en grupp ryska och svenska tekniker med många års erfarenhet av skeppsbyggeri. Tre av de svenska ingenjörerna och ägarna jobbade tidigare i Marinteknik och har även jobbat i det Hongkongägda företaget.
Och redan har de den första ordern i hamn. Det gäller konstruktionen av en gods- och passagerarfärja i 70-metersklassen. I första skedet handlar det om ett övergripande konstruktionsförslag som ligger till grund för en eventuell slutorder.
Genom samarbetet med de ryska teknikerna har företaget tillgång till modellprovningsanläggningar och system för avancerade beräkningar i Sankt Petersburg. Och optimismen är stor inför framtiden. Många bedömare menar att den internationella handelsflottan är i behov av förnyelse. Många av de fartyg som idag trafikerar världshaven är byggda på sjuttiotalet och ligger precis vid gränsen för skrotning. Inte minst genom nya miljökrav och avvecklingen av taxfree. Många av sjuttiotalets fartygskonstruktioner närmar sig också gränsen för ren materialutmattning. Ett fartygsskrov rullar och vrider sig ständigt och alla som böjt en plåtbit om och om igen vet vad som kan hända.
På varvsområdet i Öregrund finns också idag Marine Aluminiumteknik som bygger lätta och snabba båtar i aluminium.