Byggföretaget Peab kan drabbas av miljonböter om bygget av Tranebergsbron blir försenat. Förseningarna kommer till en början att kosta 500 000 kronor per vecka om inte sommarens etappmål klaras. Om hela broprojektet blir försenat blir böterna 1,25 miljoner kronor per vecka.I Umeå är bygget av Kolbäcksbron försenat ett år, det kostar 200 000 kronor i veckan i vite.
I Stockholm strider Vägverket och Peab om bygget av en ny brodel intill den 65 år gamla och slitna Tranebergsbron.
Officiellt gäller tvisten om berget är tillräckligt bra för att bära den nya brodelen utan grundförstärkning. Men det handlar i minst lika hög grad om förseningar som kan kosta Peab många miljoner i bötesbelopp.
Byggentreprenören Peab har en försening på 24 veckor att försöka jobba in till att börja med. Den förseningen beror på problem med grundläggningen av det västra landfästet för den nya brobågen.
Varför bygget försenatsberor på vem man talar med.
- Det dröjde innan Peab kom igång och sedan uppstod det problem med en spont som krävdes för att kunna gjuta fundamentet under vattennivå. Sponten ställdes på orensat berg med följd att vatten trängde in, säger Allan Lek, Vägverkets projektledare.
- Berget vid det västra landfästet visade sig vara mer vattenförande än vi hade fått uppgift om. Det ställde till problem för oss och är huvudorsaken till förseningen, enligt Gösta Sjöström, informationschef på Peab.
Vägverket och Peab har i månader tvistat om bergets beskaffenhet vid landfästet.
I november i fjol meddelade Peab att de hade konstaterat onormala rörelser i brobågen under det fortsatta arbetet. Brobågen består av en prefabricerad stålkonstruktion som förses med ett betongskal, en så kallad samverkanskonstruktion. Det var under betonggjutningen som dessa rörelser konstaterades.
Att betonggjutningen skulle leda till vissa rörelser i stålstommen var väntat. I ett visst skede skulle krönet på stålbågen kunna tryckas upp ett par decimeter på grund av betongpåbyggnaden längre ned på bågen.
Peab ansåg att det hade uppstått större och delvis skevade rörelser än förväntat och stoppade en planerad gjutning som skulle ha skett den 23 november i fjol.
Och till nyligen har det fortsatta bygget av brobågen stått still.
Peab hävdade att de onormala rörelserna hade med bergets beskaffenhet att göra och att rörelserna hade varit större i början av sommaren.
- Detta fick vi veta först i november vilket är märkligt, säger Allan Lek från Vägverket.
Peab och Vägverket bestämde att saken skulle utredas och experter anlitades gemensamt. Ett par dagar innan rapporten från den utredningen skulle presenteras hoppade Peab av och startade en egen utredning med egen bergexpertis. Den av Peab anlitade experten avfördes dock även han från utredningen innan den var klar. Enligt vad Ny Teknik erfar så delade inte den experten Peabs mer oroliga syn på bergproblemen.
- Vi ville ha expertis som inte hade varit med i projektet tidigare och var låst av förutfattade meningar och därför startade vi en egen utredning. Det var också skälet till att vi bytte ut honom mot någon som är neutral, säger Gösta Sjöström på Peab.
De två parallellt gående utredningarna kom till helt olika slutsatser:
Den utredning som nu enbart Vägverket står bakom kom bland annat fram till att " Bergmassans storskaliga hållfasthet är sådan att det inte finns någon risk för generella stabilitetsbrott under fundamentets väggar".
I Peabs utredning sägs bland annat: "Vi bedömer att det finns stor risk för ytterligare deformationer i bergmassan vid fortsatta arbeten. Med hänsyn härtill, och då konsekvenserna av person- och egendomsskada blir avsevärda, är det vår slutsats att berget måste grundförstärkas innan ytterligare arbeten utförs."
Grundförstärkningen skulle kunnaske genom att långa stålpålar placeras i djupa borrhål. Pålarna skulle kunna föra lasterna från bron till djupare nivåer i berget. Det skulle sannolikt ta ett par månader att genomföra den grundförstärkningen och kosta tiotals miljoner kronor. Vägverket har hela tiden hävdat att det inte behövs någon grundförstärkning.
För att om möjligt lösa meningsskiljaktigheterna tillsattes i mars en tredje utredning med expertis från bland annat KTH. Peab och Vägverket har nu kommit överens om att följa de rekommendationer den expertgruppen nyligen har kommit med.
Gruppen anser att arbetena vid bron kan återupptas så snart ett utökat mätprogram för brons rörelser har startat. Parallellt ska en gemensam utredning göras för att klargöra kraftspelet i brofundamenten och fundamentens förmåga att tåla ojämnheter i berggrunden. Om utredningen visar att fundamenten är känsliga för styvhetsvariationer i berggrunden så anser gruppen att förslag bör tas fram på hur fundamenten bör förstärkas. Expertgruppen utesluter alltså inte grundförstärkning helt men verkar inte ta det för troligt.
Extensiometrar, som kan mäta bergets rörelser, kommer att gjutas in i tio meter djupa hål i berget. Det kommer att bli fyra till sex hål vid varje fundament.
Expertgruppen bedömer att de rörelser i brobågen som har konstaterats inte är onormala och att de till en del påverkas av temperaturen under sommaren. Bågens form för dess framtida funktion anses inte utgöra några farhågor och precisionsmätningar visar att fundamentet står still.
Nu ska Vägverket och Peab förhandla om hur stor förseningen av broprojektet blir till följd av det omfattande och gemensamma utredningsarbetet de senaste månaderna. Den förskjutningen kan inte medföra böter då parterna har varit överens om att frågan om rörelserna måste utredas.
Och det är viktigt för Peab som sedan tidigare har 24 veckors försening att arbeta in. Enligt kontraktet ska den nya brodelen vara klar att kunna tas i trafik den 15 juni 2001, alltså i år. Det kommer inte att klaras. Frågan är hur stor den förseningen blir.
Om tidpunkten för färdigställandet av den etappen skjuts fram ger det Peab möjlighet att minska på det tidsöverdrag som de annars måste betala dyrt för. En bötesbelagd försening på 24 veckor skulle kosta företaget 12 miljoner kronor.
Tid är som bekant pengar. För Peabs del närmare bestämt 500 000 kronor per vecka just nu. Hela byggprojektet ska vara klart den 8 juli år 2004. Om den tidpunkten blir förskjuten kan det kosta Peab 1,25 miljoner kronor per vecka i förseningsböter.