INDUSTRI
Ny fabrik ger tusentals nya jobb – ska tillverka material till Northvolt

Det kinesiska energiteknikbolaget Shanghai Putailai (PTL) planerar en ny fabrik i Torsboda industripark utanför Timrå. Mångmiljardsatsningen ska ge 1 900 nya arbetstillfällen.
Totalt planeras investeringar på mer än 13 miljarder kronor för att bygga upp fabriken, vars produktionskapacitet ska uppgå till 50 000 ton material inledningsvis.
– Torsboda blir navet för Europas gröna batteriindustri, säger Timrås kommunalråd Stefan Dalin (S) vid en pressträff rapporterar SVT Västernorrland.
Även kommunerna Sundsvall och Härnösand berörs av etableringen, och kommunstyrelseordförandena där var också på plats då nyheten presenterade på Timrå Airport.
– Det här är en dag jag alltid kommer att minnas, säger Härnösands kommunstyrelse ordförande Andreas Sjölander (S), enligt SVT.
Anodmaterial till Northvolt
Om alla tillstånd kommer på plats ska fabriken börja producera anodmaterial till den svenska batteritillverkaren Northvolts batterier omkring 2025-2026.
Anläggningen blir PTL:s första i EU och en viktig pusselbit för Northvolts batteriproduktion, som därmed får en fjärde asiatisk underleverantör med produktion i Sverige – vilket säkrar produktion på fossilfri energi och andra viktiga mål som Northvolt har satt upp.
"PTL är en av världens ledande tillverkare av anodmaterial. Det är en viktig investering i Sveriges arbete med den gröna omställningen och kommer att bidra till att bygga en hållbar och konkurrenskraftig batteriindustri i Sverige och Norden", skriver Business Swedens vd Jan Larsson i en kommentar.
Hoppas på fler aktörer
Den halvstatliga organisationen Business Sweden har tillsammans med berörda kommuner varit delaktiga i dialogen inför beslutet att satsa på fabriken.
Northvolts Alexander Streif, ansvarig för underleverantörer, skriver i ett uttalande att han hoppas att PTL-fabriken i Torsboda inte bara ska säkra tillgången till anodmaterial med ett lägre koldioxidavtryck, utan att satsningen också ska locka till sig fler aktörer i branschen till Sverige.
Naturlig och syntetisk grafit
Dagens batterier till elbilar har vanligen en anod som till största delen består av grafit samt en mindre del kisel.
Det finns i huvuddrag två sorters grafit, naturlig och syntetisk. PTL som nu etablerar sig utanför Timrå, fokuserar på syntetisk grafit, enligt Financial Times. Det är det vanligaste valet bland batteritillverkare i dag, tack vare att det generellt ger ett batteri med bättre prestanda.
Syntetisk grafit tillverkas ofta av av koks som kommer från raffinering av petroleum.
Naturlig grafit bryts främst i Kina (68 procent 2021), men även Moçambique (10 procent), enligt Benchmark Mineral Intelligence.
Anodmaterial baserad på naturlig grafit har generellt sett betydligt lägre klimatpåverkan än syntetisk grafit. För den genomsnittliga naturliga grafiten från Kina gäller cirka 7 kg koldioxidekvivalenter per kg anodmaterial. Motsvarande för genomsnittlig kinesisk syntetisk grafit är cirka 14 kg CO2-ekv/kg.
Både den naturliga och den syntetiska grafitens respektive värdekedjor dras med betydande utmaningar vad gäller miljö, socialt ansvar och bolagsstyrning.